Dzieci nie powinny używać smartfonów – 8 powodów
Można śmiało powiedzieć, że coraz więcej dzieci zaczyna używać urządzeń mobilnych w młodszym wieku niż kiedykolwiek wcześniej. Istnieje jednak kilka bardzo istotnych powodów, dla których dzieci nie powinny używać smartfonów. Dawniej największy problem polegał na tym, że dzieci spędzały zbyt wiele czasu przed telewizorem. Dziś, mimo że dzieci nie powinny używać smartfonów, są od nich wręcz uzależnione.
Niektórzy eksperci w tej dziedzinie mówią, że korzystanie z telefonów komórkowych może być szkodliwe dla zdrowia dzieci. Dziś podajemy 8 powodów, dla których dzieci nie powinny używać smartfonów.
Powody, dla których dzieci nie powinny używać smartfonów
Istnieją ważne powody, dla których dzieci nie powinny używać smartfonów, a w szczególności nie zaczynać korzystać z technologii przed ukończeniem 2 roku życia. Chociaż dzisiejsze dzieci praktycznie rodzą się z urządzeniami elektronicznymi w dłoniach, bardzo ważne jest, aby unikać nadużywania tych gadżetów i wiedzieć, jak brak umiaru w ich używaniu może wpływać na zdrowie dziecka.
1. Rozwój mózgu
Nadmierne korzystanie z technologii może spowodować, że rozwój mózgu zostanie przyspieszony, szczególnie u dzieci w wieku od 0 do 2 lat. Może to jednak prowadzić do problemów, takich jak zaburzenia koncentracji uwagi, opóźnienia w rozwoju procesów poznawczych, problemów z uczeniem się, do nasilonej impulsywności i braku samokontroli.
2. Nadmierne promieniowanie
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) klasyfikuje telefony komórkowe jako źródło ryzyka dla dzieci, a nawet dla dorosłych z uwagi na emitowanie zbyt dużego promieniowania. Dzieci są bardziej wrażliwe na emitowane promieniowanie, co zwiększa u nich ryzyko zachorowania na raka.
3. Choroby psychiczne
Kilka badań dowiodło, że nadmierne stosowanie nowych technologii znacznie zwiększa częstość występowania depresji dziecięcej. Sprzyja także występowaniu lęków, zaburzeń przywiązania, zaburzeń koncentracji, zaburzenia afektywnego dwubiegunowego, psychozy i innych problemów z zachowaniem w dzieciństwie.
Smartfony są również związane z innymi czynnikami, takimi jak sieci społecznościowe, w których dzieci często są ofiarami cyberprzemocy. Czy to nie wystarczający powód, dla którego dzieci nie powinny korzystać ze smartfonów?
4. Agresywne zachowania
Nowe technologie ułatwiają dzieciom dostęp do brutalnych i agresywnych treści, które mogą wpłynąć na zachowanie dziecka. Musimy pamiętać, że dzieci naśladują wszystko, co widzą. To sprawia, że wyświetlanie treści dowolnego rodzaju, bez uprzedniego sprawdzenia są szczególnie niebezpieczne. Dlatego rodzice muszą bardzo uważać na to, co robią i co oglądają ich dzieci.
5. Problemy ze snem
Eksperci wskazują, że gdy rodzice nie kontrolują, czy dziecko korzysta ze smartfona i innych urządzeń w sypialni, nasila to trudności z zasypianiem. Z kolei brak snu wpływa znacząco na wyniki dziecka w nauce i na jego zdrowie.
6. Zaburzenia uwagi
Nadmierne korzystanie z technologii może również powodować zaburzenia koncentracji u dzieci. Oczywiście może też ograniczać ich interakcje z innymi dziećmi lub osobami dorosłymi. Może również zmniejszyć zdolność dzieci do koncentracji i pogorszyć ich pamięć, ponieważ typowa dla współczesnej technologii szybkość dostarczania treści wpływa na te obszary.
7. Otyłość
Częste korzystanie z technologii wiąże się z siedzącym trybem życia, a to problem, który jest coraz bardziej zauważalny w wielu domach. Brak aktywności powoduje, że dzieci cierpią na otyłość, a to sprzyja chorobom, takim jak cukrzyca lub problemy sercowo-naczyniowe.
Ciągłe narażanie dzieci na technologię czyni je podatnymi na choroby.
8. Uzależnienie
Niektóre badania dowodzą, że jedno na 11 dzieci w wieku od 8 do 18 lat jest uzależnione od nowych technologii. Bez wątpienia jest to bardzo alarmująca statystyka. Liczba ta w przyszłości może wzrastać. Za każdym razem, gdy dzieci korzystają z urządzenia elektronicznego, oddalają się od rodziców, rodziny i przyjaciół.
Kiedy dzieci i młodzież mogą korzystać ze smartfonów?
Japońskie Stowarzyszenie Pediatryczne rozpoczęło kampanię uświadamiającą, że dzieci nie powinny używać smartfonów. Rodzice powinni kontrolować takie zachowania i zachęcać do wspólnych zabaw rekreacyjnych z dziećmi.
Amerykańska Akademia Pediatrii i Kanadyjskie Towarzystwo Pediatryczne odkryły, że dzieci w wieku od 0 do 2 lat nie powinny wcale używać technologii. Natomiast dzieci w wieku od 3 do 5 lat mogą używać jej w stopniu umiarkowanym tylko przez 1 godzinę dziennie. Wreszcie, dzieci w wieku od 6 do 18 lat nie powinny używać smartfonów dłużej niż 2 godziny dziennie.
Musimy zdawać sobie sprawę ze szkód, jakie technologia może wyrządzić dzieciom i młodzieży. Trudno jest uniknąć używania urządzeń mobilnych, ponieważ w dzisiejszych czasach praktycznie się z nimi nie rozstajemy.
Warto jednak dbać o umiar w korzystaniu z nich, aby nie narażać dziecka na poważne, nieodwracalne szkody. Podstawową zasadą może być to, że technologia nie może przeszkadzać w spędzaniu czasu z rodziną lub czytaniu książki.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Calpa, A. C. S., & Delgado, D. G. M. (2017). Influencia del Smartphone en los procesos de aprendizaje y enseñanza. Suma de Negocios, 8(17), 11-18. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215910X17300010
- Bringué, X., & Sádaba-Chalezquer, C. (2010). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18443/1/n15-sadaba-chalezquer.pdf
- Pascual, I. R. (2006). Infancia y nuevas tecnologías: un análisis del discurso sobre la sociedad de la información y los niños. Política y sociedad, 43(1), 139-157. https://core.ac.uk/download/pdf/60659914.pdf
- Ruiz, R. D., & Castañeda, M. A. (2016). Relación entre uso de las nuevas tecnologías y sobrepeso infantil, como problema de salud pública. RqR Enfermería Comunitaria, 4(1), 46-51. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5353331.pdf
- Río-Pérez, J., Sádaba-Chalezquer, C., & Bringué, X. (2010). Menores y redes¿ sociales?: de la amistad al cyberbullying. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20588/1/articulo.pdf