Rodzaje aktywności rozwijających umiejętności społeczne u dzieci

Od rozpoczęcia rozmowy po komplementy lub przeprosiny, umiejętności społeczne są niezbędne w życiu dzieci. Dzięki tym działaniom mogą uczyć się w prosty i przyjemny sposób.
Rodzaje aktywności rozwijających umiejętności społeczne u dzieci
Elena Sanz Martín

Napisane i zweryfikowane przez psycholog Elena Sanz Martín.

Ostatnia aktualizacja: 21 grudnia, 2022

Bez względu na to, czy są otwarte czy powściągliwe, nieśmiałe czy towarzyskie, wszystkie dzieci muszą mieć pewne umiejętności społeczne. Komunikacja, interakcja i dzielenie się z innymi są przecież niezbędne dla zdrowego rozwoju fizycznego i psychicznego.

Jednak umiejętność prawidłowego nawiązywania relacji nie zawsze jest nieodłączna i wymaga uczenia się i nauczania. W związku z tym zaproponujemy kilka zajęć pozwalających poprawić umiejętności społeczne u dzieci.

Brak odpowiednich narzędzi z tego zakresu może spowodować poważne trudności u maluchów. Od problemów z samooceną, poprzez uczucie smutku i strachu przed odrzuceniem po stres lub niepokój społeczny.

Dlatego ważne jest, abyśmy od najmłodszych lat zapewniali im wystarczające wsparcie. W ten sposób dzieci mogą postrzegać interakcje społeczne jako coś prostego i satysfakcjonującego.

Działania rozwijające umiejętności społeczne dzieci

Istnieje wiele umiejętności społecznych, których używamy na co dzień i które możemy poprawić u dzieci. Od najprostszych, takich jak przedstawianie się, prawienie komplementów (szczerych!) czy też inicjowanie rozmowy, po te bardziej złożone, jak wykonywanie poleceń, proszenie o pomoc czy wyznaczanie granic.

Dzieci wykonują pewne czynności, aby rozwijać swoje umiejętności społeczne.

Poniżej skupimy się na niektórych z najważniejszych i jak możemy ich uczyć w prosty i zabawny sposób.

Empatia

Aby pracować nad empatią z dziećmi, musimy pomóc im rozpoznać nastroje innych, zrozumieć je i odpowiednio zareagować.

Aby to zrobić, jednym z najprostszych ćwiczeń jest pokazanie dziecku obrazów twarzy wyrażających różne emocje i poproszenie go o powiedzenie, co myśli o uczuciach tych ludzi. Możemy też zrobić to na odwrót, czyli opisać dziecku daną emocję i poprosić je o jej przedstawienie własnymi gestami.

Książki i filmy mogą być również bardzo pomocnymi narzędziami do rozwijania empatii. Możemy więc zapytać dziecko, co czuje każdy z bohaterów i co sprawia, że tak się czuje. Ponadto interesujące jest też zachęcenie go do zastanowienia się, jakich emocji doświadczy w tej sytuacji i jak chciałoby być traktowane przez innych.

Pewność siebie

Asertywność jest podstawową umiejętnością społeczną, ponieważ jest ściśle związana z poczuciem własnej wartości. Aby ją rozwijać, odgrywanie ról jest jednym z najbardziej odpowiednich zajęć.

Polega na dobieraniu dzieci w pary i wyjaśnianiu sytuacji, jaką mają odegrać. Może to być prośba o przysługę, powiedzenie „nie” prośbie, wyrażenie opinii, negocjacje z drugą osobą itp.

Przed wykonaniem tej czynności ważne jest, aby wyjaśnić właściwy sposób wyrażania siebie bez okazywania braku szacunku wobec innych, ale broniąc przy tym swoich opinii i życzeń. Reszta dzieci odgrywa rolę widzów i decyduje, co myślą o danej scenie – co jest słuszne, a co można poprawić.

Współpraca

Aby nauczyć się współpracy, musimy konfrontować dzieci z grami lub zajęciami, które wymagają pracy zespołowej. Na przykład zespołowe poszukiwania skarbów mogą być bardzo interesujące. W tej aktywności dzieci muszą połączyć swoje umiejętności, aby rozwiązywać testy i łamigłówki.

„Duży żółw” to kolejna gra, która jest równie użyteczna, co zabawna. Kilkoro dzieci kładzie się na czworakach, a na nich kładzie się matę, która jest skorupą żółwia.

Następnie są proszone o przeniesienie żółwia z jednego punktu do drugiego lub wykonanie okrążenia. Robiąc to, dostrzegą potrzebę skoordynowania swoich ruchów, aby zapobiec upadkowi maty (“skorupy”) i przesunięcie się do przodu.

Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne dzieci.

Inne działania rozwijające umiejętności społeczne dzieci

Aby pracować nad umiejętnościami społecznymi z dziećmi, najlepiej robić to w naturalny i zabawny sposób w codziennych sytuacjach. Na przykład gry planszowe mogą być bardzo przydatne w uczeniu dzieci tych zdolności.

Tradycyjna gra „Szymon mówi” jest idealna do rozwijania umiejętności wykonywania instrukcji. Ponadto dynamika, taka jak zawiązywanie oczu i prowadzenie partnera, zwiększa zaufanie interpersonalne.

Przede wszystkim musimy pamiętać, że rodzina jest głównym czynnikiem socjalizującym, a rodzice są głównymi danymi odniesienia. Dlatego nasze własne zachowanie jest najlepszym przewodnikiem dla naszych dzieci.

Stańmy się świadomi tego, w jaki sposób odnosimy się do siebie nawzajem, jak wyrażamy siebie i jakie pomysły przekazujemy naszym dzieciom na temat interakcji społecznych. Zdobycie tych umiejętności w dzieciństwie z pewnością przygotuje ich do sukcesu w wielu dziedzinach życia.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.