Czy zastanawiałeś się kiedy, jak myślą małe dzieci?
Wielu rodziców, patrząc na twarze swoich maluchów, może zastanawiać się, jak i o czym myślą małe dzieci. Mamy i tatusiowie chcieliby mieć zdolności magiczne, które pozwoliłyby zagłębić się w myślach ich pociech, aby dowiedzieć się, co myślą i jak myślą. Ale to wszystko jest bardzo tajemnicze!
Poniżej chcemy rozwiązać tę zagadkę, abyś mógł zorientować się, jak myślą małe dzieci i co dzieje się w ich małych głowach na co dzień. Jeśli jesteś ciekawy, przeczytaj nasz artykuł, aby lepiej zrozumieć ich funkcje poznawcze.
Jak myślą małe dzieci?
Aby zrozumieć sposób myślenia małych dzieci, ważne jest poznanie cech ich funkcji poznawczych. Aby ułatwić Ci ich zrozumienie, wymieniliśmy je dla Ciebie.
- Język jest najważniejszą z funkcji semiotycznych, ponieważ służy do przedstawiania przedmiotów lub wyrażania działań i myśli.
- Dzieci zaczynają używać dwóch rodzajów reprezentacji mentalnych: symboli i znaków (np. kiedy rysują lub angażują się w zabawę opartą o jakieś symbole).
- Dzieci naśladują opiekuna, nawet jeśli nie są w jego obecności. Inną wersją tego jest przywoływanie werbalne (np. kiedy „miauczą”, mimo że nie widzą już kota).
- Są egocentryczne, co oznacza, że nie są w stanie w pełni zobaczyć rzeczy z perspektywy innej osoby lub postawić się w sytuacji kogoś innego.
- Dzieci są skoncentrowane i naprawdę zainteresowane tylko swoim najbliższym otoczeniem. Nie myślą o odległych celach lub sytuacjach w czasie i przestrzeni.
- Nie potrafią dokonywać porównań między rzeczami (np. większe, mniejsze). Widzą każdą rzecz osobno.
- Nie są w stanie odróżnić wydarzeń psychologicznych od fizycznych. Nie znają różnicy między czynnikami wewnętrznymi a zewnętrznymi (np. postrzeganie myśli jako części mowy).
- Dzieci personifikują przedmioty. Wierzą, że rzeczy mogą czuć się lub zachowywać jak ludzie (np. uważać, że lalka jest zła).
Co jeszcze musisz wiedzieć o myśleniu małych dzieci?
Kontynuując powyższą listę, wymieńmy jeszcze trzy punkty, które są niemniej ważne niż poprzednie, ponieważ pomogą Ci trochę lepiej zrozumieć ich rozumowanie:
- Rozumowanie dzieci nie jest rozsądne. Mogą nie widzieć związku między dwiema rzeczami lub mogą grupować niezwiązane ze sobą rzeczy. Na przykład „Dziewczynka nie ma imienia, ponieważ nie potrafi mówić”. Mogą nie widzieć związku między przyczyną a skutkiem. Na przykład: „Jest chory, bo nie chodził do szkoły”.
- Mogą klasyfikować według jednego kryterium, takiego jak kształty, ale stosują nie więcej niż jedno na raz (takich jak kształt i kolor). Odnosi się to również do szeregowania (układania różnych obiektów według rozmiaru). Potrafią sortować obiekty na duże i małe, ale nie układają ich idealnie w szereg od największego do najmniejszego.
- Dzieci niekoniecznie mają jasne pojęcie o liczbach, nawet jeśli potrafią liczyć do 10. Aby mieć pojęcie o liczbach, muszą zrozumieć własności porządkowe i zasady zachowania liczb. Muszą również wiedzieć, że liczby można grupować w różne zestawy przez dodawanie i mnożenie oraz że można je dzielić przez odejmowanie i dzielenie.
Jak rozwijać myślenie u małych dzieci?
Aby rozwijać umiejętności poznawcze u małych dzieci, tj. myślenie, należy wziąć pod uwagę pewne rzeczy. W wieku przedszkolnym (w wieku od 3 do 6 lat) rodzice mogą pomóc swoim dzieciom w osiągnięciu kamieni milowych w zakresie funkcji poznawczych poprzez podstawowe i niezbędne czynności. Poniżej omówiono kilka ważnych aspektów.
Czytanie dzieciom
Czytanie pomoże rozwijać zdolności poznawcze Twojego dziecka w dobrym tempie. Codzienne czytanie dzieciom jest niezbędne i będzie w efekcie różnicą między dzieckiem z wysoko rozwiniętym słownictwem, a dzieckiem z podstawowym zasobem słów. Gdy czytasz swoim dzieciom, rozwiną się u nich takie zdolności jak:
- Słownictwo.
- Umiejętności pisania.
- Wzorce językowe.
- Umiejętności myślenia.
- Umiejętności skupiania uwagi.
- Umiejętność rozwiązywania problemów.
- Pamięć.
- Umiejętności słuchania i wiele więcej.
Rozmawianie z nimi
Język jest jednym z najważniejszych aspektów rozwoju poznawczego. Najlepszym sposobem na jego zbudowanie jest wystawienie dziecka nie tylko na słyszenie języka, ale także na jego używanie.
Jesteś głównym źródłem języka we wczesnych ich latach, dlatego ważne jest, abyś używał go w sposób poprawny gramatycznie i stymulujący. Twoje dziecko nauczy się mówić, naśladując Ciebie.
Rozmawiaj z maluchem przez cały czas, przy każdej nadarzającej się okazji: W samochodzie, w łazience, podczas przygotowywania obiadu, podczas zabawy itp. Im mniej czasu dzieci spędzają na oglądaniu telewizji i innych ekranów, tym więcej będą z Tobą rozmawiać i ludzi wokół nich.
Śpiewanie rymowanek
Rymowanki to coś więcej niż zabawa, którą dzieci lubią. W rzeczywistości są one bardzo stymulujące i pouczające. Uczą maluchów wzorców językowych i pomagają rozwijać słownictwo. Co najważniejsze, stymulują zdolności percepcji słuchowej dziecka, takie jak pamięć słuchowa, rozróżnianie dźwięków itp.
Niech Twoje małe dzieci poznają klasyczne wierszyki, piosenki, rymowanki, itp. Nauka takich rymowanek jest ważnym aspektem umiejętności wstępnego czytania i przygotuje Twoje dziecko na sukces w czytaniu później w szkole.
Graj w gry myślowe
Myślenie jest ważną umiejętnością dorosłych i należy nad nią aktywnie pracować. Wielu starszych dorosłych ma trudności z myśleniem nieszablonowym, znajdowaniem rozwiązań lub myśleniem krytycznym.
Zabawy myślowe są specjalnie przeznaczone do pracy nad umiejętnościami myślenia wyższego rzędu i umiejętności krytycznego myślenia Twojego dziecka. Zachęcają też Twoje dziecko do aktywnego myślenia. Istnieje kilka przykładów zabaw rozwijających umiejętności myślenia. Oto kilka z nich:
- Przewidywanie.
- Zreasumowanie.
- Zrozumienie przyczyny i skutku.
- Tworzenie własnych opinii.
- Dedukcja.
- Myślenie kreatywnee poprzez kreatywne działania.
Krótko mówiąc, teraz, gdy wiesz więcej o tym, jak myślą małe dzieci, na co czekasz, aby wprowadzić w życie te czynności, które zasugerowaliśmy, aby maksymalnie stymulować zdolności poznawcze Twojego dziecka?
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Muñoz García, A. (2010) Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil . Editorial: Pirámide