Kooperacyjne gry planszowe: co powinieneś wiedzieć
Kooperacyjne gry planszowe to zabawy, których nie powinno zabraknąć w szkołach czy domach. Nie mają nic wspólnego z tradycyjnymi grami lub przestrzeganiem zasad i sprawdzaniem, kto wygrywa, a kto przegrywa. Dzieci uczą się przez zabawę, a co najważniejsze, lubią pracę zespołową. Każdy wygrywa lub każdy przegrywa.
Dzieci dzięki temu uczą się pracować w zespole, zamiast rywalizować. W standardowych grach gracze działają przeciwko innym, aby zmusić ich do przegranej. To często powoduje, że dzieci są sfrustrowane porażką. Kooperacyjne gry planszowe mają wiele zalet, o których warto wiedzieć. Dlatego chcemy, abyś zrozumiał, co mogą zaoferować dzieciom w każdym wieku.
Kooperacyjne gry planszowe: konkurencja istnieje, ale ma inny charakter
W tych grach nie ma walk o to, kto wygrywa, a kto przegrywa. Nie musisz być najszybszy ani najmądrzejszy; nie ma też potrzeby próbować oszukiwać, aby wygrać. Nic z tego nie jest konieczne!
Nawet jeśli prawdą jest, że konkurencyjne gry planszowe są zabawne i mają zalety dla rozwoju dzieci, to nie mają one nic wspólnego z grami kooperacyjnymi.
W grach kooperacyjnych konieczne jest ustalenie wspólnej strategii i wspólnej burzy mózgów, ponieważ nie ma pojedynczych zwycięzców i przegranych, albo wszyscy wygrywają, albo wszyscy przegrywają.
Następnie albo satysfakcja z wygranej, albo frustracja po przegranej jest dzielona z innymi graczami. Więc jeśli wygrywasz, dzielisz się tym z pokorą, a jeśli przegrywasz, dzielisz się tymi uczuciami z empatią.
Nawet jeśli konkurencja istnieje, to zupełnie różni się od bardziej tradycyjnych gier. Wszyscy gracze wiosłują razem tą samą łodzią i zawsze w tym samym kierunku. Cel jest wspólny dla wszystkich, a wspólne myślenie i wspólne ruchy są potrzebne, aby osiągnąć ostateczny cel danej gry.
Praca zespołowa to podstawa gier kooperacyjnych
Jak widać, praca zespołowa to podstawa. Aby wygrać, potrzebna jest stała współpraca, a to pierwsza i najważniejsza nauka dla uczestników. Każdy potrzebuje wszystkich innych.
Ponadto dzieci (i dorośli) pracując w zespole mają poczucie przynależności do grupy. Grupa, która pracuje nad osiągnięciem wspólnego celu, a nie ma nic bardziej ludzkiego niż to w relacjach międzyludzkich.
Rzeczy są postrzegane z innej perspektywy niż postrzegane indywidualnie. W tym przypadku konieczna jest empatia, współczucie, zaangażowanie, solidarność i hojność. Są to wartości, które oprócz ich znajomości (czasem po raz pierwszy), można również rozwijać.
Ale co więcej, dzieci będą mogły myśleć kreatywnie bez konieczności indywidualnego konkurowania. Zrozumieją, że rywalizacja nie zawsze jest indywidualna i że istnieje wiele sposobów na to, by to zrobić i osiągnąć cele.
Poczują się bardziej zmotywowani
Dzieci zwykle czują się dość zmotywowane do tego rodzaju gier, zwłaszcza gdy nigdy wcześniej w nią nie grały i spodziewają się wygranej lub przegranej. Wiedza na temat tego, że nie zawsze wygrywasz lub przegrywasz i że to też jest w porządku, może być wspaniałym odkryciem.
Dzieci również poczują wewnętrzną motywację, ponieważ będą chciały odkrywać ten nowy sposób zabawy, z nową dynamiką i zrozumieją, że najlepsza rywalizacja w grach i życiu jest z nimi samymi.
To najszybszy sposób na przystosowanie się do okoliczności życiowych oraz, w przypadku gry kooperacyjnej, przystosowanie się do projektowania wspólnych strategii i tym samym osiągnięcia wspólnego celu.
Proste zasady
Ponadto wszystkie gry kooperacyjne mają łatwe do zrozumienia zasady. Dzieci mogą aktywnie uczestniczyć od pierwszej minuty zabawy. Cała rodzina może się bawić lub dzieci mogą bawić się pod nadzorem osoby dorosłej.
Krótko mówiąc, gracze lepiej czują się w grze kooperacyjnej. Stanowią alternatywę, która może uzupełniać tradycyjne lub klasyczne gry. Pozwala dzieciom wybrać, w którą grę chcą w danym momencie zagrać. Spróbuj! Będziesz mile zaskoczony!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Garaigordobil Landazabal, M. (2005) Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 6 a 8 años. Editorial: Pirámide