Rozwój poczucia humoru u dziecka - w jaki sposób przebiega
Rozwój poczucia humoru u dziecka stanowi ciekawy etap w życiu rodziny. Jeśli Twoje dziecko ma cztery lata lub znasz jakieś w podobnym wieku, zapewne zauważyłaś, że uśmiecha się kilkaset razy w ciągu dnia, w przeciwieństwie do dorosłych, którzy uśmiechają się zaledwie około 17 razy dziennie. Obserwując jego zachowanie możesz zacząć zastanawiać się jak przebiega rozwój poczucia humoru u dziecka
Rozwój poczucia humoru u dziecka – bo śmiech to zdrowie
Śmiech pomaga stworzyć więź między rodzicami a dzieckiem. Nie ma lepszego sposobu na nawiązanie relacji z dzieckiem niż wspólne chwile spędzone na śmianiu się. Uśmiech wspomaga przyswajanie wiedzy, sprawia, że czujemy się lepiej we własnej skórze i akceptujemy świat wokół nas. Gdy będziesz się śmiała, dziecko zauważy, że wszystko jest w porządku i zacznie się śmiać razem z Tobą.
Dziecko szybko zorientuje się, że pozytywne nastawienie ułatwia naukę, również ważnych i trudnych rzeczy. Śmiech i poczucie humoru to kluczowe kwestie w rozwoju społecznym i mentalnym. Oprócz tego śmiech jest doskonały dla zdrowia, zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych. Dlatego powinnaś dbać o odpowiedni rozwój poczucia humoru swojego dziecka. Śmiech sprawi, że Wasze życie stanie się o wiele łatwiejsze.
Niektóre badania udowadniają, że śmiech powoduje wydzielanie hormonów o szybkim działaniu, nazywanych endorfinami, które pomagają nam czuć się lepiej. Śmiech zmniejsza również ilość hormonu stresu w organizmie i pobudza układ odpornościowy. Gdy się śmiejemy, zmniejsza się napięcie mięśni, poprawia się krążenie krwi i oddychanie oraz zwiększa się ilość tlenu w krwiobiegu. To wszystko wpływa pozytywnie na Twoje zdrowie!
Śmiech pokazuje także, że dana osoba jest szczęśliwa, żyje w zgodzie z samą sobą i z otaczającym ją środowiskiem. Nie ma nic piękniejszego niż szczery uśmiech dziecka. Nie tylko zaraża nas szczęściem i dobrym samopoczuciem, ale także uczy nas, że życie może być o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze, niż nam się zazwyczaj zdaje.
Przeczytaj także: Samoocena dziecka – jak na nią wpływa najbliższa rodzina?
Jak wspierać rozwój poczucia humoru u dziecka?
Rób śmieszne rzeczy
Rób zabawne rzeczy, które sprawią, że Twój czterolatek będzie się śmiał. To zawsze dobry pomysł. Dzieci bardzo lubią, gdy wygłupiamy się w ich obecności. Rób śmieszne miny, uśmiechaj się, mów wymyślone słowa, śpiewaj śmieszne piosenki, urządzaj bitwy na poduszki, baw się w chowanego… Istnieje wiele sposobów na rozwój poczucia humoru malucha i jego rozśmieszenie.
Opowiadaj dowcipy
Dzieci uwielbiają się śmiać, a kawały to dobry sposób, by je rozbawić. Być może dowcip nie będzie zrozumiały, ale opowiadanie go w żywiołowy lub przesadny sposób zawsze będzie zabawne. Dowcipy pomagają także rozwijać umiejętności językowe, zrozumieć wyczucie chwili i wytworzyć zaufanie. Pamiętaj, by śmiać się za każdym razem, gdy maluch mówi żart – nawet jeśli nie jest śmieszny.
Śmiej się na głos
Nigdy nie powstrzymuj się przed śmianiem się na głos. Śmiej się tyle, ile chcesz, a nawet więcej, jeśli śmiech może przenieść się na dzieci i innych członków rodziny. Wspólny śmiech to doskonały sposób na zbliżenie całej rodziny i wzmocnie więzi. Jeśli coś wydaje Ci się zabawne, ciesz się tym, pamiętając jednocześnie, by okazywać szacunek i miłość wszystkim wokół.
Przeczytaj także: Instrukcja dla świeżo upieczonych i niedoświadczonych rodziców
Łaskocz
Kto nie lubi łaskotek? Łaskotki (niezbyt intensywne) zawsze doprowadzą kogoś do śmiechu. Możesz urządzać zawody, by sprawdzić, kto będzie w stanie najdłużej powstrzymać się od śmiechu lub kto będzie śmiał się najgłośniej. To Ty ustalasz zasady, a jedyny zakaz to brak śmiechu. Dobra zabawa gwarantowana!
Zauważaj śmieszne aspekty różnych rzeczy
Bez względu na to, czy gracie w grę planszową czy siadacie do wspólnej kolacji, kreatywność to klucz, który wesprze rozwój poczucia humoru u dziecka. W trakcie całego dnia wynajduj rzeczy, które mogą być zabawne i wykorzystuj je w odpowiednim momencie, by rozbawić najbliższych.
Nie tylko pomożesz dziecku rozwinąć poczucie humoru i dobrze się bawić, ale także sama spędzisz przyjemnie czas i spojrzysz na życie w pozytywny sposób.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bazan Zabaleta, M. (2019). El humor y psicomotricidad en los niños de 4 años IEI N° 1875 Niño Jesús-Bolívar [Tesis de pregrado, Universidad San Pedro]. http://repositorio.usanpedro.edu.pe/handle/USANPEDRO/11916
- Betancourt Melo, J. A. (2019). El efecto del humor en el aula [Tesis de pregrado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/23565
- Fernández Navarro, L. (2019). La risa y la especificidad humana [Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/86839
- Fernández-Poncela, Anna María. (2019). El proceso emocional: el humor y la risa en la educación. Prospectiva, (28), 285-315. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-12132019000200285&script=sci_abstract&tlng=es
- Galván Zúñiga, C. (2023). El uso del humor tiene su chiste:. TRAMAS. Subjetividad Y Procesos Sociales, 33(58), 33-54. https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/1002
- Huaripata Samaniego, R. I. (2022). Los lenguajes artísticos y el humor en niños de 5 años a través de aulas virtuales del distrito de Pueblo Libre [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/22685
- Jiménez Ruiz, J. L. (2021). Procesos lingüísticos inferenciales del fenómeno humorístico en la población infantil. Estudios de lingüística del español, 43, 215-232. https://www.raco.cat/index.php/Elies/article/view/391959
- León Arroyo, D. D. (2020). Cuéntame tu mejor chiste. Revista de Literaturas Populares, 1(2), 81-104. http://www.rlp.culturaspopulares.org/textcit.php?textdisplay=939
- López Barceló, P. (2022). Llorar de la risa o salir corriendo de las cosquillas. UMH Sapiens: divulgación científica, 33, 22-23. http://dspace.umh.es/handle/11000/27749
- Ramírez Romero, L. M. (2023). El humor como estrategia de afrontamiento ante una crisis [Tesis de Grado, Universidad Católica de Cuenca]. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/14360
- Rojas García, V., Pacheco, S., & García, L. (2020). Terapia de la risa como técnica para potenciar el clima organizacional. Revista FACES, 2(1), 34-50. http://revistascientificasuc.org/index.php/revFACES/article/view/220
- Sánchez Vélez, J. A., & Bolívar Chávez, O. E. (2023). Importance of Secure Attachment and Parent-Child Bonding in the Physical and Emotional Development of Children. Espergesia, 10(2), 90-101. http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/espergesia/article/view/2612/2128
- Urueña López, J. E. (2021). Del ser al reír. Agenda Cultural Alma Máter, (287), 16-18. https://revistas.udea.edu.co/index.php/almamater/issue/view/3887