Kolory na rysunkach dziecka: jak je interpretować?
Nieszczęście, nieśmiałość, empatia lub stłumiony gniew to tylko niektóre z uczuć, które można rozpoznać na rysunkach dzieci. Dowiedz się, jak interpretować kolory na rysunkach Twojego dziecka.
Czy potrafisz interpretować kolory na rysunkach dzieci? W tym artykule przedstawimy kilka wskazówek dotyczących rozumienia zachowań i pomysłów naszych najmłodszych pociech.
Różne gałęzie psychologii długo badały kolory i emocje. Ludzie używają pewnych kolorów w oparciu o swoje osobiste preferencje, które są powiązane z emocjami.
Przede wszystkim odłóż na bok koncepcje i tradycyjną ikonologię tego, co pewne kolory reprezentują w różnych kulturach. Skupimy się na tym, jak różne odcienie mogą ujawnić pewne zachowania i predyspozycje naszych dzieci.
Oprócz kształtów siła nacisku i historia samego rysunku mogą również wskazywać, co myślą dzieci. Wybór kolorów także wyraźnie mówi o stanie emocjonalnym dzieci.
Najpopularniejsze kolory na rysunkach dla dzieci
Chociaż z pewnością niektóre kolory są powszechniejsze z uwagi na prosty fakt, że znajdują się w większości pudełek z kredkami, dzieci zazwyczaj mieszają kolory. W tym sensie dobrze jest wiedzieć, że mieszanie jasnych kolorów pokazuje, że dzieci są spokojne i świadome swoich emocji.
Z drugiej strony użycie bardziej intensywnych kolorów zazwyczaj jest typowe dla aktywnych i energicznych dzieci odczuwających intensywne uczucia, w tym agresję.
Niebieski
Ten kolor wiąże się ze spokojem, dobrym samopoczuciem i zrelaksowaniem. Zazwyczaj jest to ulubieniec spokojnych lub nieśmiałych dzieci. Ponadto stymuluje kreatywność i poczucie wrażliwości u dzieci.
Specjaliści szacują, że dzieci, które chętnie używają tego koloru, również rozwijają samokontrolę w młodszym wieku. Ponadto niektóre dzieci, które używają niebieskiego, często cierpią na schorzenie zwane moczeniem nocnym, zaburzenie, które nazywamy potocznie „sikaniem do łóżka”.
Czerwony
Czerwony to kolor, który przyciąga uwagę dzieci ze względu na jego intensywność. Możesz zinterpretować jego użycie na dwa różne sposoby:
- Jeśli dziecko używa go często, może być wrogo nastawione, tłumiąc gniew.
- Jeśli dziecko używa czerwonego umiarkowanie, może oddawać to jego witalność i energię.
Czarny
Wbrew powszechnemu przekonaniu jest to kolor, który nie zawsze wiąże się z negatywnymi uczuciami czy przygnębieniem. W rzeczywistości jest chętnie wybierany przez dzieci pewne siebie i o dobrej samoocenie.
Jeśli chodzi o używanie tego koloru, musisz także przyjrzeć się intensywności naciskania kredek. Jeśli kreski są bardzo ciemne, może to mieć również inne znaczenia.
Brązowy
Ten kolor reprezentuje odpowiedzialność. W tym sensie, gdy dzieci wybierają brązowy, pokazują, że są pilne i rozważne. Jednak nadmierne korzystanie z niego pokazuje, że czują się przytłoczone codziennymi czynnościami.
Żółty
Żółty jest synonimem energii, dynamiki, radości i towarzyskości. To kolor, który jest związany ze szczęśliwymi dziećmi. Ponadto pokazuje wszystkie cnoty związane z dzieciństwem. Jednak częste używanie żółtego na rysunkach pokazuje problemy z autorytetami.
Zielony
Nadmierne używanie zielonego może ujawnić lenistwo i pewien poziom nieśmiałości czy zahamowań. Z drugiej strony istnieją także uniwersalne znaczenia dla zieleni: nadzieja, spokój i poczucie harmonii, które mają zastosowanie także, jeśli chodzi o kolory na rysunkach dzieci.
Fioletowy
Użycie tego koloru pokazuje, że dziecko z jakiegoś powodu czuje się melancholijnie, niezadowolone i niespokojne. Gdy fiolet jest używany w połączeniu z żółtym, może to oznaczać, że dziecko jest przytłoczone jakiegoś rodzaju presją.
Na koniec chcemy, abyście wiedzieli, że te analizy nie zawsze są poprawne, gdy mówimy o interpretowaniu lub mieszaniu kolorów na rysunkach dzieci.
Bez wątpienia kolory na rysunkach dzieci kryją wiele znaczeń. W każdym razie psychoanalityk będzie w stanie ocenić rysunki dziecka, aby zaoferować dokładniejszą i rozstrzygającą diagnozę.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Martínez-Cañellas, A. (1979). Psicología del color. Plástica/Dinámica. https://doi.org/10.1007/978-3-642-22371-6_14
- Sanz, C. (2013). Psicología del Color: El color y las emociones. Escola D’art i Superior de Disseny de Vic
- Santiago, J. (2007). El color de las emociones. Ciencia Cognitiva: Revista Electrónica de Divulgación.
- Berhard, N. (2006). Cómo interpretar los dibujos de los niños.
- Donzino, G. (2006). Interpretar dibujos. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/92
- Salsa, A. M., & Gariboldi, M. B. (2018). Experiencia con símbolos y comprensión de dibujos en niños pequeños de distintos contextos socioeconómicos. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(1), 29-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6231491