Dzieci oglądają ten sam film wiele razy z dwóch powodów
Dzieci oglądają ten sam film wiele razy z dwóch powodów. Pierwszy powód dotyczy procesu uczenia się, a drugi wiąże się z czerpaniem radości z tego, co właśnie odkryły.
Dzieci uczą się poprzez system wzorców. Powtarzanie tych wzorców ustanawia wiedzę i zrozumienie w ich umysłach. Dlatego dzieci instynktownie starają się powtórzyć akcję lub działanie, ponieważ za każdym razem odkrywają coś nowego.
Czy teraz zaczynasz się domyślać, dlaczego dzieci oglądają ten sam film wiele razy?
U dorosłych powtarzanie wzorców może mieć taki sam efekt. Jednak u osoby dorosłej wiedza przybywa szybciej, ponieważ dojrzały mózg posiada więcej narzędzi i informacji.
Z tego powodu, gdy dorosły ogląda ten sam film kilka razy, za każdym razem odkrywa nowe szczegóły.
Dzieci oglądają ten sam film wiele razy, ponieważ rozwija to pamięć
Uczenie się przez powtarzanie jest jedną z najstarszych technik edukacyjnych. Nauczyciele nie na próżno powtarzają z dziećmi tabliczkę mnożenia, aby pomóc w jej zapamiętaniu.
Nawet piosenki zostały skomponowane dla dzieci, aby ułatwić proces zapamiętywania liczb i alfabetu.
Jednym z powodów, dla których dzieci oglądają ten sam film wiele razy są emocje, które towarzyszyły im podczas oglądania go po raz pierwszy.
U małych dzieci ten wzór uczenia się można zauważyć podczas zabawy. Aby „zapisać” w swojej pamięci, że zielona kula przechodzi przez zieloną dziurę, dziecko powtórzy tę akcję kilka razy. Nawet po tym, jak prawidłowy efekt zostanie osiągnięty, dziecko będzie ciągle powtarzać ten schemat.
W przypadku filmów i bajek, maluchy zapamiętują postacie i zaczynają rozumieć fabułę poprzez powtarzanie.
Za każdym razem, gdy oglądają ten sam film, rozumieją nieco więcej z historii, która budzi w nich nowe, dotąd nieznane emocje.
Chcę obejrzeć jeszcze raz!
Powtarzanie jest także znakiem akceptacji. Gdy dzieci odkrywają nowe rzeczy w powtarzanych czynnościach, chcą je świętować i cieszyć się nimi.
Po dokonaniu nowego odkrycia dziecko wie, w jaki sposób dopasować elementy układanki lub jak rozwiązać zagadkę, i dlatego chce ponownie to sprawdzić.
Jeśli chodzi o filmy, pewne szczegóły, które dzieci już znają, wypełnią je zdumieniem, chociaż dla dorosłych film może być przewidywalny.
W przypadku dzieci wiedza o tym, co się wydarzy wiąże się z emocjami, a także zapewnia poczucie bezpieczeństwa.
Z tego powodu film lub historia opowiadana wiele razy nigdy nie straci swojego uroku. Zapamiętywanie zwrotów, dialogów lub wydarzeń jest zabawnym, niemal magicznym doświadczeniem, ponieważ dziecko jest w stanie „przewidzieć” przyszłość lub przeznaczenie bohatera.
Dzieci uczą się poprzez system wzorców. Powtarzanie tych wzorców ustanawia wiedzę i zrozumienie w ich umysłach.
Teraz będzie moja ulubiona scena!
Innym powodem, dla którego dzieci oglądają ten sam film wiele razy są emocje, których doświadczyły oglądając go po raz pierwszy.
Chociaż nie są tego zbyt świadome, obserwując ich reakcje, rodzice mogą zorientować się, kiedy film sprawia, że dzieci są szczęśliwe. Pamiętajmy, że doświadczenie szczęścia również zostaje utrwalone w ich pamięci.
Niektóre dzieci zakrywają oczy, zanim pojawi się czarny charakter, lub zaczynają się uśmiechać przed zabawną częścią. Dzieje się tak, ponieważ scena jest już znana i dziecko może połączyć ją z uczuciami, które ona wywołuje.
To samo dzieje się u dorosłych. Powtarzanie piosenek, filmów i historii wiąże się z emocjami i z tym, jakie odczucia wywołuje w nas piosenka lub film. Oglądając ten sam film lub słuchając tej samej piosenki, przypominamy sobie te odczucia.
Stymulowanie zrozumienia
Jednym ze sposobów uczestniczenia rodziców w procesie uczenia się jest dzielenie tych chwil z ich dziećmi. Kiedy dzieci oglądają ten sam film wiele razy, rodzice mogą cieszyć się reakcjami swoich maluchów lub okazywać zaskoczenie, gdy dzieci ogłaszają, co za chwilę wydarzy się na ekranie.
Innym sposobem na stymulowanie zrozumienia jest zadawanie pytań na temat filmu lub historii. Przykłady takich pytań to: Jak myślisz, co teraz się stanie? Dlaczego ta postać zachowuje się w ten sposób?
Zadając pytania, możesz sprawdzić uwagę dziecka i zorientować się, czy rozumie fabułę.
Niektóre filmy mogą być bardzo mylące i źle interpretowane przez dzieci. Dlatego zadawanie pytań o fabułę może pomóc w wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości, jakie może mieć dziecko.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Horst, J. S., Parsons, K. L., & Bryan, N. M. (2011). Get the story straight: Contextual repetition promotes word learning from storybooks. Frontiers in Psychology, 2, 17. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2011.00017/full