Stymulacja prenatalna: 12 przydatnych ćwiczeń


Napisane i zweryfikowane przez psycholog pedagogiczny María José Roldán
Chociaż czasem trudno w to uwierzyć, badania udowadniają, że dzieci zaczynają się uczyć jeszcze przed narodzeniem, jeśli zapewni się im dobrą stymulację. W trakcie trzeciego trymestru, gdy układ nerwowy dziecka jest już wykształcony i może poprawnie działać, w życiu Twoim i maluch powinna pojawić się stymulacja prenatalna.
Stymulacja prenatalna w nie tylko wspomaga rozwój fizyczny i emocjonalny dziecka, ale także pozwala zacząć tworzyć więź między pociechą a rodzicami. Aby ćwiczenia przyniosły oczekiwane rezultaty, należy je wykonywać każdego dnia.
Powinnaś także pamiętać, by nie przemęczać maluszka ćwiczeniami. Przekonasz się, że stymulacja prenatalna szybko wpisze się w codzienny plan dnia.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, na czym polega stymulacja prenatalna, jakie są jej rodzaje i jakie ćwiczenia należy wykonywać w trzecim trymestrze. Jesteś gotowa? W takim razie zaczynamy.
Stymulacja prenatalna i jej rodzaje
Stymulacja ruchowa
Kiedy mama wykonuje te ćwiczenia, pomaga dziecku rozwinąć pojmowanie przestrzeni i ruchu dzięki przyjmowaniu różnych pozycji.
Stymulacja wizualna
Te ćwiczenia stymulują siatkówkę oka, aby maluch przyzwyczaił się do światła. Przygotowują dziecko do życia w świecie zewnętrznym oraz zachęcają do rozwoju ciekawości i uwagi.
Stymulacja bodźcowa
Dotykanie brzucha w ciągu dnia to doskonały sposób na kontakt fizyczny i komunikację z dzieckiem. Możesz wykonywać ćwiczenia dotykając brzucha na różne sposoby, na przykład klepiąc go, głaszcząc, pocierając lub polewając wodą pod prysznicem.

Stymulacja słuchowa
Jeden z pierwszych zmysłów, które rozwijają się w ciele dziecka, to słuch. Właśnie dlatego zaleca się przeprowadzanie ćwiczeń, które wspomagają jego rozwój: słuchanie muzyki, wydawanie różnych dźwięków, prowadzenie rozmów z dzieckiem, itp.
Stymulacja prenatalna: ćwiczenia
Bujanie się na krześle
Usiądź na bujanym krześle i bujaj się delikatnie utrzymując stały rytm.
Pływanie w wodzie
Pójdź na basen i unoś się na wodzie, poruszając się delikatnie i nie schodząc całkowicie pod wodę.
Tańczenie, samodzielnie lub z partnerem
Poświęć odrobinę czasu każdego dnia na taniec. Wykonuj miękkie ruchy i płynne obroty. Innym razem zatańcz z partnerem, w takiej pozycji, by dotykał Twojego brzucha, a dziecko czuło obecność swojego taty. To ćwiczenie stymuluje malucha na poziomie ruchowym i sensorycznym.
Poruszanie latarką
Skieruj promień latarki na brzuch i zacznij nią poruszać, aby maluszek mógł podążać wzrokiem za światłem.
Wykorzystywanie ładnej pogody
Wykorzystaj promienie słoneczne i poopalaj się przez pięć minut z odkrytym brzuchem. Dzięki temu do dziecka dotrze naturalne światło.

Głaskanie brzucha
Wykorzystaj wnętrze dłoni, by delikatnie gładzić brzuch.
Masaż z wykorzystaniem kremów
Wykorzystaj nawadnianie skóry, by stymulować malucha. Wmasowuj krem w brzuch wykonując koliste ruchy.
Dotykanie opuszkami palców
Dotykaj różnych miejsc brzucha opuszkami palców, szybko je odrywaj i przenoś w nowe miejsce.
Zabawa z dzieckiem
Delikatnie uciskaj to samo miejsce, w które przed chwilą kopnęło dziecko.
Słuchanie muzyki
Zawsze zadbaj o odpowiednią głośność muzyki. Jej słuchanie pogłębi związek dziecka ze światem zewnętrznym. W zależności od rodzaju, tempa i szybkości, dziecko może się rozluźnić lub pobudzić. Zaleca się słuchać muzyki instrumentalnej.
Rozmowa z dzieckiem
Zarówno Ty, jak i Twój partner, powinniście rozmawiać z dzieckiem w taki sposób, jakby było już poza łonem. Mów tak, jakby maluch było obok Ciebie i śpiewaj mu piosenki. Tata może również rozmawiać z dzieckiem, by umożliwić mu rozpoznanie swojego głosu i wspierać rozwój więzi.
Słuchanie dźwięków z zewnątrz
Te dźwięki przygotowują malucha na życie po narodzinach. Powinny być to dźwięki związane z codziennością i Twoim stylem życia. Wybierz takie, które powstają na przykład podczas gotowania, spaceru lub są wydawane przez samochody na ulicy. Dzięki temu dziecko pozna odgłosy, z jakimi zetknie się po narodzinach.
Badania potwierdzają, że rodzice stosujący stymulację prenatalną są w stanie nawiązać o wiele głębszą i mocniejszą więź z dzieckiem. Dlatego poświęć czas podczas ciąży na stymulację i rozmowę z maluszkiem. Uwierz nam – warto to zrobić.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Aguilar Cordero, M. J., Vieite Ravelo, M., Padilla López, C. A., Mur Villar, N., Rizo Baeza, M., & Gómez García, C. I. (2012). La estimulación prenatal: Resultados relevantes en el periparto. Nutrición Hospitalaria, 27(6), 2102-2108. Disponible en: https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/35196?locale=ca
- Arregocés, D. L., & Pérez-Moreno, J. (2022). “Es dependiente al sonido de mi voz”. Percepciones maternas de las interacciones musicales cantadas entre madre e hijo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 19, 27. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/issue/view/3992
- Anta Sanz, A. (2021). El desarrollo musical en la etapa de 0 a 3 años. [Trabajo de Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Institucional. Disponible en: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/48948
- Arya, R., Chansoria, M., Konanki, R., & Tiwari, D. K. (2012). Maternal music exposure during pregnancy influences neonatal behaviour: An open-label randomized controlled trial. International journal of pediatrics, 2012. Disponible en: https://www.hindawi.com/journals/ijpedi/2012/901812/
- Cardenas Macedo, M. G. G., Sánchez Dávila, D. K., Bartra Reategui, D. A., Ampuero Fernández, D. E., Arévalo Fasanando, D. L., Delgado Bardales, D. J. M., & Valera Vega, D. O. (2022). Programa de estimulación prenatal: base para el desarrollo motor de los neonatos del hospital ESSALUD de Tarapoto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2170-2200. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1643
- Chan, C.W., Au Yeung, E., & Law, B.M. (2019). Effectiveness of Physical Activity Interventions on Pregnancy-Related Outcomes among Pregnant Women: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16. Disponible en: https://www.mdpi.com/1660-4601/16/10/1840
- Cooke, L., & Fildes, A. (2011). The impact of flavour exposure in utero and during milk feeding on food acceptance at weaning and beyond. Appetite, 57(3), 808-811. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666311004740?via%3Dihub
- d’Oliveira, Nora y Bove, María Isabel (2019) Hola bebé, desde el embarazo hasta el primer año de vida. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Unicef, Uruguay. https://www.unicef.org/uruguay/hola-bebe
- Kiuchi, M., Nagata, N., Ikeno, S., & Terakawa, N. (2000). The relationship between the response to external light stimulation and behavioral states in the human fetus: how it differs from vibroacoustic stimulation. Early human development, 58(2), 153-165. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378378200000748
- Llocclla, M. (2019). Conocimiento sobre la técnica motora y visual de la estimulación prenatal en las gestantes atendidas en el Hospital de Lircay, 2017. [Tesis de grado, Universidad Nacional de Huancavelica]. Disponible en: https://repositorio.unh.edu.pe/items/f366c118-1fd5-436c-8c53-dceebfc472d9/full
- Maldonado González, M. C., & Oliva Pozuelos, A. G. (2008). Estimulación prenatal dirigida a mujeres en el último trimestre de embarazo [Tesis de Grado, Universidad de San Carlos de Guatemala]. Repositorio del Sistema Bibliotecario de la Universidad San Carlos de Guatemala. Disponible en: http://www.repositorio.usac.edu.gt/14322/
- Paniagua, R. G., & Castañeda, A. Z. (2020). Desarrollo, elaboración y control de un preparado cosmético antiestrías. FarmaJournal, 5(2), 51-62. Disponible en: https://revistas.usal.es/cinco/index.php/2445-1355/article/view/23633/24369
- Pérez, A. A. (2017). Beneficios de las actividades acuáticas durante el embarazo: revisión sistemática. Revista de Investigación en Actividades Acuáticas, 1(2), 75-90. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/investigacionactividadesacuatica/article/view/395
- Romero Ibarra, O., & Olivo Solis, J. (2015). La actividad física y la estimulación prenatal en la etapa de gestación. CIENCIA UNEMI, 8(15), 60-68. Disponible en: https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/cienciaunemi/article/view/200
- Salas, D. G. L., Caicedo, A. J. C., Zambrano, Á. D. P., Nastacuas, A. T. Á., Flórez, D. M. S., Ocampo, D. S. A., … & Imbajoa, Y. M. (2021). Importancia de estimulación para madres gestantes “Curso de preparación para el parto”. Boletín Informativo CEI, 8(1), 131-137. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/2563
Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.