Rozwój stymulacji dotykowej: 5 ciekawych zabaw
Zmysł dotyku dostarcza nam informacji dotyczących naszego otoczenia i naszych własnych ciał. Poznaj pięć aktywności, które wspomogą rozwój stymulacji dotykowej u dziecka.
Rozwój stymulacji dotykowej u dzieci odgrywa niezwykle istotną rolę już od pierwszych dni ich życia. Doświadczanie i rozumienie różnych zmysłów (wzroku, słuchu, zapachu, smaku i dotyku) jest niezwykle ważne. Takie zmysły nie tylko pomagają dziecku odkrywać świat, ale również rozumieć swoje otoczenie i własne ciała.
Nasze zmysły stanowią podstawę całej wiedzy. Nasza nauka zależy od doznań płynących z naszego otoczenia, które są odkrywane przez nasze zmysły. Kiedy stymulujemy nasze zmysły, w pewien sposób stymulujemy strukturalny rozwój mózgu.
Zmysł dotyku to jeden z najważniejszych zmysłów: jeden z pierwszych zmysłów, które zaczynają się rozwijać u ludzi.
W dzisiejszym artykule skoncentrujemy się przede wszystkim na stymulacji dotykowej, czyli na dotykaniu i czuciu. Stworzymy kompendium zabaw aktywizujących zmysły dla dzieci, które koncentrują się przede wszystkim na tym rodzaju stymulacji. Z pewnością przypadną do gustu Twojemu maluszkowi.
5 zabaw wspierających rozwój stymulacji dotykowej u dziecka
1. Zabawa w ciuciubabkę
Ta doskonała zabawa umożliwiająca stymulację zmysłów polega na zawiązaniu oczu jednego dziecka i wypuszczeniu go na poszukiwanie jego przyjaciół lub rodzeństwa. Gdy dziecko z zawiązanymi oczami kogoś znajdzie, musi go zidentyfikować nie używając w tym celu zmysłu wzroku.
Kolejna możliwość to zachęcenie dziecka do poszukiwania przedmiotów. W tym celu dziecko musi dotykać przedmiotów, które znajdzie w pokoju i zgadywać co to jest.
Sugerujemy dodawanie nowych przedmiotów, gdy dziecko tego nie widzi, aby mogło zgadnąć, co to jest. Na przykład możesz zaprowadzić dziecko do gabinetu i pozwolić mu dotykać książek, długopisów, gumek, lampki na biurku, itp. Poproś, aby dokładnie opisało to, co czuje i co według niego dotyka.
2. Pudełko z teksturami
Jak sama nazwa wskazuje, musisz stworzyć pudełko wypełnione różnymi teksturami. Będziesz potrzebowała pudełka, w którym stworzysz małe oddzielne przegródki. W tym celu możesz na przykład umieścić w nim puste pojemniczki po jogurcie.
Wypełnij każdą przestrzeń różnymi przedmiotami. Poza nimi możesz użyć również ryżu (surowego lub ugotowanego), oleju, ciepłej wody, nasion, piasku, itp. Następnie pozwól dziecku rozpoznawać różne tekstury za pomocą dłoni.
3. Wyciąganie przedmiotów z torebki
Kolejny przedmiot, który można wykorzystać w celu wspomagania rozwoju stymulacji dotykowej u dzieci, to torebka wypełniona różnymi przedmiotami. Wybierz różne przedmioty, które można z łatwością zidentyfikować za pomocą dotyku.
Może być to na przykład grzebień, klucze, klocku, kulki, itp. Następnie poproś dziecko, aby rozpoznało przedmioty znajdujące się w torebce nie używając w tym celu zmysłu dotyku.
Kolejny sposób na przeprowadzenie takiej zabawy to poproszenie jednego dziecka, aby opisało jeden z przedmiotów innym dzieciom. Następnie pozostałe dzieci muszą znaleźć opisany przedmiot w torebce, nie używając w tym celu wzroku.
Chodzi o to, aby dzieci dotykały przedmiotów, a potem wyjmowały te, które najlepiej pasują do opisu. Możesz również poprosić dzieci, aby wkładały dłonie do torebki, dotykały przedmiotu i opisywały go.
4. Zabawa z pianką do golenia
To najbardziej skomplikowana zabawa na naszej liście, przynajmniej z organizacyjnego punktu widzenia. Polega na wzięciu kilku misek i umieszczeniu w każdej z nich odrobiny pianki do golenia. Następnie wmieszaj do każdej miski akwarele w różnych kolorach, aby zabarwić piankę.
Rozłóż dużą płachtę papieru na stole (najlepszy będzie papier z rolki), po czym poproś dzieci o narysowanie jakiegoś przedmiotu, na przykład zwierzęcia lub owocu. Potem będą miały go pokolorować za pomocą zabarwionej pianki do golenia, używając do tego swoich dłoni.
To bardzo fajna zabawa, która umożliwia eksperymentowanie z dotykiem i odczuciami.
5. Ciastolina
Ciastolina i modelina to materiały, które kochają praktycznie wszystkie dzieci. Mogą używać tych materiałów do tworzenia najróżniejszych rzeczy, rozwijając swoją wyobraźnię. Co więcej, zabawa ciastoliną i modeliną poprawia koncentrację, stawiając długo- i krótkoterminowe cele.
Taka zabawa jest nie tylko fajna, ale również rozluźnia i wspiera uważność. To świetny pomysł, aby pomóc dzieciom się uspokoić po chwili niepokoju. To również doskonała zabawa dla dzieci, które są hiperaktywne.
Podsumowanie dotyczące zabaw umożliwiających rozwój stymulacji dotykowej
Te proste zabawy pozwolą dzieciom odkrywać ich umiejętność dotykania i czucia. Poznawanie i doświadczanie podczas dotykania przedmiotów i ich manipulowania to kluczowa część procesu rozwoju dziecka. Takie zabawy wpływają korzystnie na wszystkie rodzaje nauki.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- A. Rόiste, I. W. R. Bushnell. (1996). Tactile stimulation: Short‐and long‐term benefits for pre‐term infants. British Journal of Developmental Psychology.
- de Awad, M. T. (1998). El juego, espacio natural para favorecer el desarrollo motor. Revista Ocupación Humana, 7(3), 43-67. https://latinjournal.org/index.php/roh/article/view/1258/977
- GÓMEZ, A. A. (2010), & PSICOMOTRICIDAD, J. P. JUEGOS PSICOMOTRICES PARA LA CLASE DE 3 AÑOS. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_28/ANTONIO_ALAMINOS_1.pdf
- González Guerreiro, M. (2018). DON’T STRESS, DO YOUR BEST: Una aproximación al pensamiento positivo ya la gestión del estrés a través la práctica artística. https://riunet.upv.es/handle/10251/109926
- Maldonado Lupiáñez, M. I. (2015). Estimulación sensorial: Relajación y masaje en la infancia. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/40963/Maldonado_Lupi%c3%a1%c3%b1ez_Mar%c3%ada_Isabel.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Rivero Pérez, M. D. R. (2013). El valor educativo de los cuidados infantiles: para la atención de los niños y niñas de 0 a 3 años. Guía de orientación.
- Vásquez Chiquito, L. V. (2013). Implementación de un aula de psicomotricidad para estimular la madurez neurofuncional de niños de 0 a 3 años (Bachelor’s thesis, Universidad del Azuay). https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/560