Jak rozwijać u uczniów samoświadomość edukacyjną?
Samoświadomość to postrzeganie siebie w kategoriach fizycznych, poznawczych, społecznych, afektywnych itp. Składa się ona z różnych wymiarów, które są uważane za istotne w życiu ludzi. Kiedy więc mówimy o obrazie samego siebie u dzieci, młodzieży i nastolatków, musimy wziąć pod uwagę także wymiar dotyczący edukacji.
I bardzo ważne jest, abyśmy dobrze zastanowili się nad tym aspektem. Czy wiesz czym jest samoświadomość edukacyjną? W dzisiejszym artykule przedstawimy ćwiczenie mające na celu promowanie tej cechy wśród uczniów i studentów.
„Ze wszelkiej wiedzy mądrzy i dobrzy wybierają głównie poznanie samych siebie”.
– William Szekspir –
Samoświadomość edukacyjna
Samoświadomość edukacyjna to jeszcze jeden wymiar samoświadomości, jeśli chodzi o osoby uczące się. Odnosi się ona do postrzegania przez ucznia lub studenta własnej zdolności do wykonywania obowiązków i realizacji zadań związanych z dziedziną edukacyjną. Zależy ona od ich oceny własnych wyników, sukcesów i oczekiwań.
Ponadto istnieją inne czynniki, które wpływają na kształtowanie się samoświadomości edukacyjnej, takie jak:
- Oczekiwania i wymagania rodziców dotyczące wyników w nauce.
- Wsparcie rodziny w trakcie nauki.
- Opinie i spostrzeżenia nauczycieli i kolegów z klasy.
- Porównanie z innymi kolegami z klasy.
- Porównanie z własnymi wynikami w szkole.
- Związek między uzyskiwanymi wynikami a włożonym wysiłkiem.
W zależności od tego wszystkiego uczeń tworzy obraz samego siebie w ujęciu edukacyjnym oparty o dwa typy:
- Pozytywny: wykazuje większą motywację, zainteresowanie i pewność siebie w obliczu wyzwań szkolnych.
- Negatywny: ma mniej zasobów osobistych, poznawczych i motywacyjnych, aby sprostać wyzwaniom szkolnym.
Fakt, że uczeń kształtuje pozytywną lub negatywną samoświadomość, jest czynnikiem decydującym o jego nauce i wynikach w nauce. Dlatego bardzo ważne jest, zarówno w domu, jak i w szkole, aby traktować tę kwestię z należytą uwagą.
„Twoje szanse na sukces w każdym przedsięwzięciu zawsze można mierzyć Twoją wiarą w siebie”.
–Robert Collier–
Jak możemy pomóc uczniom zastanowić się nad ich własną samoświadomością edukacyjną? Po pierwsze, muszą bardzo dobrze znać siebie pod tym względem. W tym celu proponujemy bardzo proste ćwiczenie promujące samoświadomość edukacyjną.
Promowanie samoświadomości edukacyjnej wśród uczniów
Poznanie samego siebie to podstawa osiągnięcia sukcesu. Można to również zastosować, gdy mówimy o dziedzinie edukacyjnej. Ludzie muszą bardzo dobrze poznać siebie w roli uczniów lub studentów, aby móc wzmacniać swoje mocne strony, radzić sobie ze słabościami, bardziej wierzyć w siebie, a tym samym uzyskiwać lepsze wyniki w nauce.
Ćwiczenie, które pomoże uczniom poznać samych siebie na poziomie akademickim
Aby to osiągnąć, uczniowie muszą najpierw przemyśleć i przeanalizować własne zdolności i umiejętności. Idealnym ćwiczeniem do przeprowadzenia takiej refleksji jest poproszenie uczniów o wykonanie następujących czynności:
- Narysuj dwie kolumny na czystej kartce papieru.
- Na górze jednej z kolumn napisz “Nie jestem w stanie…” lub “Mam trudności z…”.
- Na górze drugiej kolumny napisz: „Umiem…” lub „Jestem dobry w…”.
- Wypełnij każdą z kolumn i sporządź listę rzeczy, które są dla Ciebie trudne do zrobienia oraz drugą listę aktywności, w których Twoim zdaniem dobrze sobie radzisz w szkole i na studiach.
- Przeanalizuj to, co napisałeś w pierwszej kolumnie i zastanów się, co możesz zrobić, aby zmienić lub ulepszyć rzeczy, w których się nie wyróżniasz.
W ten sposób uczniowie mogą zrozumieć i zastanowić się nad swoimi mocnymi oraz słabymi stronami związanymi z nauką, a tym samym stworzyć wizję siebie jako uczniów lub studentów.
Ważne jest, aby pamiętać, że jeśli uczeń ma negatywną samoświadomość edukacyjną, będzie mu łatwiej uzupełnić kolumnę rzeczy, których nie jest w stanie zrobić. Z drugiej strony, jeśli uczeń ma pozytywną samoświadomość edukacyjną, stanie się dokładnie odwrotnie.
Jako matka, ojciec lub nauczyciel, co myślisz o proponowaniu tego ćwiczenia swoim dzieciom lub uczniom? Jesteśmy pewni, że odkryjesz kilka bardzo interesujących rzeczy!
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Santana-Vega, L. E., Feliciano-García, L. A. y Jiménez-Llanos, A. B. (2009). Autoconcepto académico y toma de decisiones en el alumnado de bachillerato. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1), 61-75.