Plecak umiejętności: podnoszenie samooceny dzieci
Dzięki temu prostemu, ale praktycznemu ćwiczeniu możesz pomóc dzieciom poprawić ich samoocenę i umiejętności.
Podniesienie poczucia własnej wartości maluchów jest niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju. Aby pracować nad tym aspektem, można wykorzystać ćwiczenia, takie jak plecak umiejętności. Następnie wyjaśniamy, na czym to polega.
Ale najpierw powinieneś wiedzieć, że samoocena jest oceną samych siebie opartą na subiektywnych cechach. Ta samoocena zależy od przeżywanych doświadczeń, postrzegania siebie i postrzegania innych. Dlatego ważne jest, aby dzieci już od pierwszych lat życia czuły się kochane i akceptowane przez swoje najbliższe otoczenie.
„Dzieci potrzebują zachęty, tak jak rośliny potrzebują wody. Nie mogą bez tego żyć”.
-Rudolf Dreikurs-
Plecak umiejętności: podnoszenie samooceny dzieci
Plecak umiejętności polega na przeżywaniu na nowo różnych doświadczeń, uczuć i myśli, aby wydobyć na światło dzienne i docenić wszystkie posiadane mocne i słabe strony. Ze szczególnym naciskiem na cechy i umiejętności pozytywne. To te, które powinny pozostać w tym wyimaginowanym plecaku, który towarzyszy nam przez całe życie.
Głównym celem tego ćwiczenia jest poprawa i promowanie poczucia własnej wartości u dzieci. Ponadto ta osobista refleksja pomaga dzieciom:
- Polepszyć poczucie własnej wartości.
- Poprawić świadomość siebie.
- Rozpoznać swoje cechy.
- Wyrazić swoje myśli i uczucia.
- Zaufać sobie.
- Zaakceptować siebie takim, jakim jesteś.
„Kochanie siebie to początek wiecznej historii miłosnej”.
Plecak umiejętności: kroki do wykonania ćwiczenia
Aby zastosować w praktyce ćwiczenie z plecakiem umiejętności należy wykonać szereg kroków:
- Dziecko otrzymuje rysunek plecaka i kilka małych czystych karteczek w kształcie kółka, które symulują kamienie.
- Dziecko powinno zapisać w tych „kamieniach” swoje własne negatywne i pozytywne cechy.
- Cechy są wklejone na rysunku plecaka.
- Kontynuujemy wyjaśnianie dziecku, że niektóre z tych „kamieni” należy wyjąć z plecaka, ponieważ ważą zbyt dużo.
- Maluch musi wykreślić negatywne cechy, te, których chce się pozbyć.
- Pozytywne cechy są kolorowane, aby podkreślić i nadać im większe znaczenie.
Wszystkie te kroki są niezbędne, aby przeprowadzić dziecko przez proces:
- Autorefleksji.
- Samoświadomości.
- Samooceny.
- Akceptacji siebie.
To znaczy rozwoju i tworzeniu dobrej samooceny.
Pochodzenie samooceny dzieci
Nie należy zapominać, że poczucie własnej wartości ma swoje źródło w środowisku społecznym, z którym dzieci wchodzą w interakcje. A konkretnie w kontaktach, jakie nawiązują z najbliższymi (rodziną, przyjaciółmi, nauczycielami itp.). Te znacząco wpływają na rozwój niskiej lub wysokiej samooceny. Zatem maluchy postrzegają swoje walory w oparciu o:
- Interpretacja ich zachowań dokonywana przez innych.
- Informacje, które inni przekazują o swoich mocnych i słabych stronach.
- Sposób, w jaki jesteś traktowany przez innych, zwłaszcza bliskich.
Dlatego biorąc to pod uwagę można stwierdzić, że sam fakt zrobienia ćwiczenia plecaka z umiejętnościami nie wystarczy, aby zwiększyć samoocenę dzieci. Ta czynność służy po prostu jako pomoc, ale naprawdę ważne i konieczne jest codzienne wzmacnianie i zwracanie uwagi na dziecko, sprawiając, że czuje się doceniane i kochane.
„Dzieciństwo to etap, na którym wszystko jest budowane. Stąd znaczenie dostosowanej i wysokiej jakości edukacji”.
-Paulo Freire-
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Orientados. (s.f). Autoestima: dinámicas. Generalitat Valenciana: Conselleria de Educación, Cultura y Deporte.