Rozumowanie - w jaki sposób nauczyć dzieci logicznego myślenia?
Czym jest rozumowanie? Jak możesz uczyć go własne dzieci? Czy w ogóle powinieneś to robić? Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tym jak rozumowanie wpływa na naszą ludzką naturę, zachęcamy Cię do lektury.
Rozumowanie – czym jest?
Rozumowanie to ludzka umiejętność rozwiązywania problemów, przed którymi stajemy. Dzięki tej zdolności możemy przyswoić wiedzę, którą zdobywamy, dzięki czemu łatwiej nam zrozumieć świat.
Rozumowanie oznacza internalizowanie, uczenie się, interpretowanie i wyciąganie wniosków dotyczących każdego wydarzenia, a następnie wykorzystywanie tego doświadczenia w życiu codziennym. To mentalny proces, który powstrzymuje nas od działania wyłącznie instynktownie. Daje nam to możliwość racjonalizacji i analizy każdej sytuacji, która tego wymaga.
Czy należy uczyć dzieci rozumowania?
Tak, konieczne jest nauczenie twojego dziecka rozumowania. Gdy dziecko jest jeszcze małe, musisz je nauczyć, jak powinno się zachowywać i jak reagować na różne bodźce, które otrzymuje. Twoje dziecko musi wiedzieć, jak się zachować i dobrze komunikować w domu, w przedszkolu, w szkole, w parku lub w dowolnym miejscu, w którym się znajduje.
Jeśli dobrze nauczymy dzieci jak wykorzystywać tą umiejętność, bodźce, które otrzymują sprawią, że będą wykorzystywać swoją zdolność rozumowania w prawidłowy sposób. W oparciu o osobiste doświadczenia będą potrafiły formułować własne opinie i podejmować decydować oraz wyciągać wnioski na temat tego co się wokół nich dzieje.
W jaki sposób nauczyć dzieci rozumowania?
Aby nauczyć dzieci rozumowania w żadnym wypadku nie należy osłaniać ich przed frustracjami życiowymi lub chronić przed każdym wyzwaniem. Jeśli zawsze dajesz swoim dzieciom to, czego pragną, będziesz ich uczyć, że kiedy czegoś chcą, wszyscy wokół muszą się dostosować, aby one to otrzymały.
Jeśli chcesz nauczyć dziecka rozumowania, przestań usuwać każdą przeszkodę z jego ścieżki (na przykład kartonowe pudła). W rzeczywistości możesz nawet pomóc swojemu dziecku poprzez umieszczenie wokół niego pewnych przeszkód. W ten sposób nauczy się czołgać wokół nich i pokonywać przeszkody, aby dotrzeć do celu.
Na tym samym etapie możesz nauczyć dziecko rozumowania, jeśli umieścisz zabawki na krzesłach, gdzie może je zobaczyć. Na początku Twoje dziecko będzie obserwowało zabawki z podłogi. Wkrótce zacznie zastanawiać jak je dosięgnąć.
Jeśli krzesło, o którym mowa, jest ustawione na dywanie, nie zdziw się, jeśli Twoje dziecko nagle zacznie za nie ciągnąć, aby zabawka spadła na podłogę. W ten sam sposób nie powinno Cię zaskoczyć, jeśli w pewnym momencie złapie się krzesła i spróbuje wstać, aby dotrzeć do tego skarbu.
Roczne dziecko nauka rozumowania
Kiedy maluch dorośnie, stymulacja, którą mu zapewnisz powinna być bardziej intensywna. Po ukończeniu roczku, możesz zapewnić mu różne “wyzwania”, żeby zmotywować je do przekroczenia swoich możliwości i osiągnięcia celów.
Powiedzmy, że zdecydujesz dać dziecku prezent. Umieść prezent w plastikowym pojemniku z pokrywką. Podaruj dziecku prezent i obserwuj jego reakcję. Najprawdopodobniej będzie prosiło o pomoc w otwieraniu. Zamiast to robić za nie staraj się, aby Twoje dziecko samo je otworzyło.
Pozwól mu eksperymentować. Niech uderzy pojemnik o podłogę, o kolejną zabawkę, a potem znowu o podłogę. Gdy pokrywa się poluzuje, Twoje dziecko może wtedy wsunąć rękę i wyjąć nową zabawkę. Jeśli tak, to świetnie! Twoje dziecko nauczy się, że uderzenie czymś o podłogę jest jednym z możliwych sposobów złamania czegoś, a w tym przypadku otwarcia.
Ale jeśli Twoje dziecko nie odniesie sukcesu, nie martw się. Może czas nauczyć je innej użytecznej i bardzo ważnej umiejętności motorycznej, której będzie potrzebował w przyszłości, na przykład odkręcania pojemnika. Poświęć trochę czasu na pokazanie dziecku jak odkręcić pojemnik, aby dostać się do ulubionej zabawki lub przekąski.
Naucz malucha jak rozumować
Gdy Twoje dziecko osiągnie wiek 2 lat jest w stanie nauczyć się o wiele więcej. Jako mama możesz zachęcić do nauki. W tym momencie zaczyna uczyć się manier i zachowywać się tak, jak tego oczekuje rodzina. Na przykład uczy się nie pisać po ścianach, nie rozdzierać stron z książek, jeść przy użyciu sztućców, nie wycierać brudnych rąk w ubrania i tym podobnych reguł.
Nie ma idealnego dziecka na planecie zdolnego do podążania za każdą regułą. Możesz pomóc dziecku w zrozumieniu, dlaczego jego zachowanie jest nieprawidłowe. Oczywiście będziesz musiała poświęcić czas na wyjaśnienie przyczyn. Jednak to jedyny sposób, w jaki będzie ono mogło zinternalizować to, co mu powiesz. Ostatecznie nauczy się rozumować.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Sternberg, R. J., & Spear-Swerling, L. (1999). Enseñar a pensar. Santillana.
- Sansone, B. P. (2015). La hora del cuento: enseñar a razonar a los niños a través de la lectura de cuentos (Vol. 10). Ediciones de la Torre.
- Tueros, L. F. A. (2009). Evolución del razonamiento analógico en niños: seguimiento desde los seis hasta los once años de edad. Avances en Psicología Latinoamericana, 27(1), 97-110. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/35
- García, F., Colom, R., Lora, S., Rivas, M., & Traver, V. (2000). Valoración de «Filosofía para Niños»: un programa de enseñar a pensar. Psicothema, 12(2), 207-211. https://www.redalyc.org/pdf/727/72712208.pdf