Rozwój percepcji u dzieci - dowiedz się czegoś więcej!
Niemowlęta rosną i stopniowo rozwijają swoje zmysły. To pierwszy ważny krok w długim procesie jakim jest rozwój percepcji u dzieci.
Zmiany percepcji oparte są na doświadczeniach i dojrzałości neurologicznej. Dlatego tak ważna jest wczesna stymulacja wszystkich zmysłów dziecka. Wczesna stymulacja zapewnia rozwijające umysł sytuacje i zasoby do swobodnego odkrywania świata i swojego środowiska.
Czytaj dalej aby dowiedzieć się o tym niesamowitym procesie.
Co to jest percepcja?
Aby zrozumieć świat, musisz go najpierw zbadać. Nasze odczucia są niezbędne do eksploracji. Ale musimy być w stanie przebierać, organizować i interpretować te doznania, aby stworzyć dokładną mentalną reprezentację otaczającego nas środowiska. Na tym polega percepcja.
Dlatego możemy powiedzieć, że percepcja to zdolność do uzyskiwania informacji o otaczającym środowisku, doznawania wrażeń poprzez szereg bodźców. Innymi słowy, jest to interpretacja tego, co się czuje.
Rozwój percepcji u dzieci
Postrzeganie ruchu
Postrzeganie ruchu przyczynia się do postrzegania innych aspektów lub wymiarów obrazu, takich jak:
- Głębokość: postrzeganie trzeciego wymiaru przedmiotów i ich położenia w przestrzeni.
- Ruch i prędkość: Identyfikacja kształtu poruszających się obiektów.
Percepcja ruchu jest najbardziej pierwotną percepcją u dzieci. W rzeczywistości szeroki zakres badań potwierdza, że w wieku od 3 do 6 miesięcy dzieci mają wrażliwość na ruchy i kształty podobną do dorosłych. Pomaga im to nawiązać więź z rodzicami i zidentyfikować ich położenie.
Postrzeganie przestrzeni
Świat ma trzy wymiary przestrzenne. Aby jednak dzieci mogły uświadomić sobie swoją pozycję w swoim otoczeniu – aby prawidłowo postrzegać przestrzeń wokół nich – muszą rozpoznać następujące kwestie:
- Przestrzeń, którą zajmuje ich własne ciało.
- Miejsca w pobliżu, w których się poruszają.
- Bardziej odległe otoczenie.
Dlatego w oparciu o teorię rozwoju Jeana Piageta dzieci uzyskują postrzeganie przestrzeni w ciągu czterech etapów:
Na etapie sensomotorycznym (od 0 do 2 lat) i przedoperacyjnym (od 3 do 6 lat) dzieci konstruują wizję własnej przestrzeni. Rozwija się to w oparciu o doświadczenia ruchowe i natychmiastowe postrzeganie przestrzeni przez małe dzieci.
Na konkretnym etapie operacyjnym (od 7 do 11) i formalnym etapie operacyjnym (od 12 do 14) dzieci opracowują bardziej złożone relacje przestrzenne. To implikuje odległe poglądy na świat i innych na ich własne ciała.
Percepcja kolorów
Ludzie są w stanie dostrzec miliony kolorów. Kolor, który postrzegamy, zależy od poziomu aktywacji trzech receptorów w siatkówce. Receptory te, zwane stożkami, postrzegają kolor poprzez długości fal: fale krótkie (niebieskie), średnie (zielone) i długie (czerwone).
Mózg nieustannie analizuje procent światła, które aktywuje każdy receptor w siatkówce i wytwarza widzenie kolorów.
Jednak noworodki przez kilka miesięcy nie widzą z pełną ostrością. Rozróżniają jedynie światło i cień oraz postrzegają pewne ruchy. To powiedziawszy, w wieku jednego miesiąca są już bardziej wrażliwe na jasność i intensywność. W wieku czterech miesięcy mogą wizualizować wszystkie kolory w spektrum.
Rozwój percepcji u dzieci – stymulacja
Rodzice mogą podjąć kroki w celu prawidłowego rozwoju percepcji. Na przykład możesz tworzyć obszary stymulacji z zabawkami, kolorami, teksturami zabawek, kształtami itp. Powinno to mieć miejsce szczególnie na etapie niemowlęcym dziecka, jako że jest to najbardziej intensywny moment rozwoju.
Wszystko to przyczynia się do zapewnienia dzieciom możliwości poruszania się i odkrywania. To z kolei pozwala im rozwinąć wszystkie umiejętności spostrzegawcze.
„To, co widzimy, zmienia to, co wiemy. To, co wiemy, zmienia to, co widzimy. ”
– Jean Piaget –
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Fajardo, Z. I. E., Pazmiño, M. I. A., & Dávalos, Á. A. M. (2018). La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil. Espirales revista multidisciplinaria de investigación, 2(14). https://scholar.google.com/scholar_url?url=http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/viewFile/229/178&hl=es&sa=T&oi=gsb-gga&ct=res&cd=0&d=14569757905854204091&ei=jJzkYZGLO7vGsQKXlJKICw&scisig=AAGBfm20HiVU8x_YIxtOW1p1kJFi8aOz9A
- Fernández, D. (2009). El esquema corporal en niños y niñas. Innovación y Experiencias Educativas, 14, 1-14.
- Holloway, G. E. T. (1982). Concepción del espacio en el niño según Piaget. Buenos Aires: Paidós Ibérica.
- PRIETO, R. M., & PERCEPCIÓN, S. Y. (2009). El desarrollo de la Sensopercepción. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 15, 117. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_15/REMEDIOS_MOLINA_1.pdf
- Urtubia, C. (2005). Neurobiología de la visión. Barcelona: Edicions UPC.