Media społecznościowe - w jakim wieku dzieci mogą zacząć z nich korzystać?
W jakim wieku dzieci najlepiej zacząć poznawać media społecznościowe i następnie normalnie z nich korzystać? To prawda, że media społecznościowe stały się normalnym elementem w codziennym życiu osób dorosłych. W rzeczywistości większość ludzi spędza w nich wiele godzin dziennie.
Pomijając osoby dorosłe, nie jest niczym zaskakującym, że dzieci w wieku od dwóch do trzech lat korzystają już ze smartfonów, tabletów i komputerów. Ponadto dzieci w wieku od ośmiu lub dziewięciu lat chcą zacząć także korzystać z wielu innych rodzajów rozrywek w Internecie. Jedną z najbardziej pożądanych przez nie opcji są właśnie media społecznościowe.
Internet, a ściślej media społecznościowe, mają naprawdę wiele zalet dla wielu ludzi. Istnieje jednak w nich także wiele niebezpieczeństw, z obecności których możesz nie zdawać sobie nawet sprawy. Dlatego też warto zadać sobie pytanie: do którego momentu powinniśmy ustalić jakiś limit?
Dlatego właśnie w naszym artykule postaramy się pomóc w rozwiązaniu tego kontrowersyjnego problemu dotyczącego tego, kiedy dzieci powinny zacząć korzystać z mediów społecznościowych. Zapraszamy do lektury!
Media społecznościowe i dzieci
Media społecznościowe mają wiele zalet, ale także niosą ze sobą wiele negatywnych konsekwencji. Dlatego często rodzice zadają sobie pytanie o treści „w jakim wieku muszą być dzieci by mogły zacząć korzystać z mediów społecznościowych?”. Dziś pomożemy Ci znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Według badania przeprowadzonego przez Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (oryg. United Nations International Children’s Emergency Fund – UNICEF) zatytułowanego„Stan dzieci na świecie 2017: Dzieci w cyfrowym świecie” (oryg. The State of the World’s Children 2017: Children in a Digital World), aż jedna na trzy osoby surfujące po Internecie to dziecko.
Mówiąc dokładniej, w Stanach Zjednoczonych nie ma na przykład minimalnego wieku, w którym dzieci mogą zacząć korzystać z sieci społecznościowych. Każde media społecznościowe mają jednak inne wymagania wiekowe, zdefiniowane przez swój regulamin i zasady korzystania.
To jednak nie określa w żaden sposób, w którym momencie przypada najlepszy wiek na rozpoczęcie korzystania z mediów społecznościowych.
Wielu rodziców ucieka się do prostej wymówki, że ich dzieci nie korzystają z mediów społecznościowych, ponieważ nie mają własnego telefonu komórkowego, komputera ani też tabletu.
Drodzy rodzice: miejcie jednak na uwadze to, że w dzisiejszych czasach brak urządzeń elektronicznych nie stanowi żadnego problemu. Jeśli Twoje dziecko nie ma własnego telefonu lub laptopa, na pewno ma go jeden z jego przyjaciół. Ponadto założenie konta w jednym ze znanych serwisów społecznościowych zajmuje nie więcej niż raptem pięć minut.
Dlatego też możemy śmiało powiedzieć, że dzieci zaczną korzystać z mediów społecznościowych, kiedy tylko chcą. Niezależnie od tego, czy odbędzie się to za Twoją zgodą, czy też bez niej.
Zalecenia dotyczące wieku, w którym kiedy dzieci powinny zacząć korzystać z mediów społecznościowych
Po pogodzeniu się z rzeczywistością, że dzieci zaczną wykorzystywać media społecznościowe, kiedy tylko zechcą, mamy dla Ciebie kilka wskazówek. Ważne jest bowiem to, aby przestrzegać kilku podstawowych zaleceń.
Dzięki temu Twoje dzieci zaczną korzystać z mediów społecznościowych w możliwie najmniej niebezpieczny sposób i będą także świadome tego, jak bezpiecznie korzystać z Internetu.
Bądź dla nich dobrym przykładem
Zawsze powtarzamy przy każdej okazji, że dzieci naśladują wszystko to, co widzą. Dlatego też zanim zaczniesz karcić swoje dziecko za niewłaściwe korzystanie z mediów społecznościowych, musisz dać mu dobry przykład. Następnie możesz pomóc swojemu dziecku wskazując mu te chwile, gdy popełnia istotne błędy.
Wyjaśnij dziecku wszystkie zalety i wady, jakimi cechują się media społecznościowe
Zawsze musisz pamiętać o tym, jak ważne jest, aby dzieci od samego początku wiedziały o różnych zaletach mediów społecznościowych. Muszą jednak także znać kryjące się w nich niebezpieczeństwa.
W zależności od wieku swoich pociech możesz użyć prawdziwych przykładów pokazujących dzieci korzystające z sieci społecznościowych tak, aby pokazać im, co może się stać w Internecie, jeśli nie będą odpowiednio uważne.
Dlatego właśnie musisz upewnić się, że mają one wyłącznie konto prywatne. W żadnym wypadku ich konta nie powinny być publicznie dostępne.
Porozmawiaj ze swoimi dziećmi i poinformuj je, aby nigdy nie podawały swoich danych osobowych za pośrednictwem tych sieci. Ponadto nie powinny dodawać do znajomych ani też rozmawiać z osobami, których nie znają.
Ogranicz czas, w którym dzieci mogą korzystać z mediów społecznościowych
Dzieci nie powinny przez cały dzień sterczeć z nosem w urządzeniach elektronicznych. Dlatego też powinieneś ograniczyć korzystanie z nich do takiego czasu, jaki uważasz za stosowne.
Wielu rodziców pozwala swoim dzieciom korzystać z mediów społecznościowych tylko w weekendy. Inni twierdzą, że ich pociechy mogą z nich korzystać tylko przez godzinę dziennie, a inni tylko w jeden dzień w tygodniu. Możesz ustawić dzieciom dowolny limit, który uważasz za najlepszy dla Twojej rodziny.
Pomóż swoim dzieciom zidentyfikować cyberprzemoc
Oprócz wyjaśnienia zalet i wad mediów społecznościowych, należy wspomnieć o innym ważnym problemie związanym z prześladowaniami w Internecie, znanymi bardziej jako cybernękanie lub cyberprzemoc.
Dzieci muszą czuć się pewnie, wiedząc, że jeśli kiedykolwiek staną się ofiarami cyberprzestępców, będą mieć po swojej stronie pomoc i wsparcie ze strony rodziców. Muszą także wiedzieć o tym, że koniecznie muszą natychmiast do Ciebie przyjść z takim problemem.
Podsumowując, nie ma określonego wieku, w którym dzieci mogłyby zacząć korzystać z mediów społecznościowych. Naprawdę niewiele możesz zrobić, aby je przed tym powstrzymać. Możesz jednak nauczyć je surfowania po Internecie i odpowiedzialnego posługiwania się sieciami społecznościowymi w najlepszy możliwy sposób.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Aydn, B. y Volkan Sar, S. (2011). Internet addiction among adolescents: the role of self-esteem.Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3500–3505.
- Bringué, X. y Sádaba, C. (2011). Menores y redes sociales. Madrid: Foro generaciones interactivas.
- Calderón, C. A., López, M., & Peña, J. (2017). El efecto condicional indirecto de la expectativa de rendimiento en el uso de Facebook, Google+, Instagram y Twitter por jóvenes. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 590-607. https://www.redalyc.org/pdf/819/81952828031.pdf
- Mattei, M. M. (2015). El divismo en tiempos de# Instagram. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 20, 95-107. https://www.redalyc.org/pdf/935/93542537009.pdf
- Wang, N. y Yongqiang, S. (2015). Social influence or personal preference? Examining the determinants of usage intention across social media with different sociability. Information Development (2015): 0266666915603224.