Empatia – dlaczego należy uczyć jej w domu
Empatia jest bardzo istotna w życiu każdego człowieka, bo stanowi podstawę dobrych relacji z innymi. Sprawia również, że życie jest zdrowsze i pełniejsze. Dlatego też powinno się jej uczyć w domu.
Empatia to jedna z najważniejszych rzeczy, jakich może nauczyć się człowiek. To umiejętność rozumienia i wrażliwości na uczucia i opinie innych, by im pomóc, bez względu na to, czy ma się takie same poglądy czy też nie.
Empatia i jej rodzaje
Aby postępować z empatią, trzeba zrozumieć, co przeżywa druga osoba.
Trzeba uważać na i obserwować wiadomości, które przekazuje się za pomocą słów, gestów i emocji. Istnieją trzy rodzaje empatii:
- Empatia kognitywna, czyli mentalne postawienie się w sytuacji drugiej osoby, zrozumienie sposobu postrzegania świata i przyjęcie jej sposobu widzenia bez osądzania.
- Empatia emocjonalna to odczuwanie emocji drugiej osoby.
- Empatia współczująca to odczuwanie zaniepokojenia i potrzeby niesienia pomocy oraz szybkie jej udzielanie, spontaniczne i bezwarunkowe.
Dlaczego należy uczyć empatii w domu?
Empatia to klucz do tworzenia świetnych relacji interpersonalnych, a zwłaszcza do wzmacniania i dbania o więzi rodzinne.
Kiedy w domu pojawiają się problemy, postawienie się w sytuacji drugiej osoby może pomóc rozwiązać konflikt. Pomoże zrozumieć jej opinię, nawet jeśli jej się nie podziela.
Empatia to klucz do tworzenia świetnych relacji interpersonalnych, a zwłaszcza do wzmacniania i dbania o więzi rodzinne.
Siedem sposobów nauczania empatii
Podobnie jak inne wartości moralne, empatia rozwija się w domu. Rodzice dają dziecku przykład, który powinno naśladować.
Aby pracować w domu nad rozwojem empatii rodzice powinni:
- Pomagać dziecku rozwijać zdrowe poczucie własnej wartości, aby było w stanie postawić się w sytuacji innych nie narażając się na krzywdę.
- Uczyć je jak być dobrym słuchaczem, co pomoże dowiedzieć się co czują i myślą inni.
- Rozmawiać z dzieckiem o własnych uczuciach i emocjach, by maluch rozumiał, że każdy czuje co innego.
- Zachęcać do zastanawiania się jak inni ludzie mogą się czuć w danej sytuacji.
- Poprawiać dziecko, gdy źle mówi o innych.
- Sprawiać, że dziecko będzie czuło się dobrze okazując empatię.
Pokazywać na własnym przykładzie satysfakcję, którą można czerpać ze słuchania kogoś lub pomagania mu.
Praktyczne sposoby uczenia empatii
Istnieje wiele sposobów, które pomogą rozwinąć dziecku umiejętność empatii. Możesz spróbować:
- Rysowania i używania masek, aby okazać radość, smutek, złość i strach.
- Czytania historii i oglądania kreskówek i filmów oraz tłumaczenia różnych emocji, które odczuwają postaci i sposobów, w jaki można je wyrazić.
- Grania w gry, w których dziecko musi odgadnąć, jak czują się inni.
- Pomagania w zastanawianiu się nad różnymi sytuacjami poprzez zadawanie pytań odnośnie tego, jak dziecko czułoby się w danej sytuacji, co by zrobiło lub jak czułaby się druga osoba.
Nieocenione zalety empatii
Chociaż rozwijanie empatii to proces, który zajmuje dużo czasu, jest warte wszelkiego wysiłku.
- Empatia pomaga ludziom utrzymywać głębsze relacje.
- Dzieci uczą się okazywać uczucia.
- Pozwala ludziom rozwinąć umiejętność współczucia w bolesnych sytuacjach.
- Empatia prowadzi do lepszej komunikacji.
- Umożliwia większą obiektywność i sprawiedliwość, bo wykracza poza uprzedzenia, aby lepiej zrozumieć innych.
- Wzmacnia poczucie własnej wartości i zachęca do nauki.
Rodzice powinni uczyć dzieci empatii służąc im za przykład, bo dzieci uczą się tego, co obserwują.
Dziecko musi rozumieć jak duże znaczenie ma rozpoznawanie uczuć i potrzeb nie tylko członków rodziny, ale i osób spoza kręgu rodzinnego.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Fernández-Pinto, I., López-Pérez, B., & Márquez, M. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 24(2), 284-298. https://revistas.um.es/analesps/article/view/42831
- Gorostiaga, A., & Balluerka, N. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Ministerio de Educación.
- Martorell, C., González, R., Rasal, P., & Estellés, R. (2009). Convivencia e inteligencia emocional en niños en edad escolar. European Journal of Education and Psychology, 2(1), 69-78. https://www.redalyc.org/pdf/1293/129318693004.pdf
- Richaud, M. C. (2017). Algunos aportes sobre la importancia de la empatía y la prosocialidad en el desarrollo humano. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 6(2), 171-176. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70557