6 klasycznych opowieści dla dzieci, którymi możesz się podzielić z rodziną
Chociaż literatura dziecięca poczyniła w ostatnich latach znaczne postępy, to wciąż jednak istnieje wiele książek i opowiadań, które nigdy nie wychodzą z mody. Mamy tutaj na myśli ponadczasowe, klasyczne opowieści dla dzieci, czyli historie, które nasi dziadkowie czytali naszym rodzicom, a nasi rodzice czytali nam.
Teraz nadeszła kolej na nas, aby przekazać te klasyczne opowieści dla dzieci naszym własnym pociechom, aby mieć pewność, że ten zwyczaj będzie także i przez nie kontynuowany w przyszłości.
Poniżej przedstawiamy listę zaledwie kilku klasycznych opowieści dla dzieci, które pozwolą Ci wrócić do okresu dzieciństwa. I, oczywiście, będą także świetną inspiracją dla historii, którymi możesz podzielić się ze swoimi pociechami w domowym zaciszu.
6 klasycznych opowieści dla dzieci, które możesz opowiedzieć swoim maluchom
Na świecie istnieje wiele klasycznych opowieści dla dzieci przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Dzisiaj przyjrzymy się sześciu najciekawszym propozycjom, które możesz czytać najmłodszym członkom swojej rodziny. Oto one:
Czerwony Kapturek
Ta klasyczna europejska opowieść ludowa sięga zamierzchłych czasów, bo aż do X wieku. Najbardziej znana jej wersja, opowiadana przez braci Grimm, przedstawia historię małej dziewczynki w czerwonym kapturze, którą matka wysyła ją, by zaniosła jedzenie i lekarstwa do domu swojej babci. Ta konkretna baśń prezentuje dwie podstawowe, niezwykle cenne wartości.
Przede wszystkim opowieść o Czerwonym Kapturku odzwierciedla wartość jedności rodziny. A konkretnie bliskich relacji między małą dziewczynką, jej matką i babcią. Po drugie, historia ta przypomina naszym dzieciom, że powinny trzymać się z daleka od obcych.
O wilku i siedmiu koźlątkach
Baśń zatytułowana „O wilku i siedmiu małych kózkach” pochodzi również ze zbioru opowieści dla dzieci opublikowanego przez braci Grimm.
W tej baśni o rodzinie koźlątek matka – koza musi zostawić 7 małych kóz samych w domu, aby mogła zrobić zakupy. Ostrzega swoje dzieci, że nie powinny one otwierać drzwi nikomu obcemu. Ponadto mówi im, że kiedy wróci do domu, da im sekretny znak, aby koźlątka wiedziały, że to naprawdę ona.
Kiedy na scenę wkroczy głodny wilk, jak łatwo się domyślić, nastąpi wtedy seria wydarzeń, które doprowadzą do tego, że brzuch wilka będzie pełen małych kózek. W tym momencie miłość matki – jedna z podstawowych wartości tej historii – da dorosłej kozie odwagę i siłę niezbędną do tego, by rozpruć brzuch złego wilka i uratować następnie jej siedmioro małych dzieci.
Po raz kolejny jedna z głównych wartości tej opowieści dla dzieci przypomina naszym pociechom, aby trzymały się z dala od obcych. To niezwykle ważna kwestia do omówienia we wczesnym dzieciństwie.
Trzy małe świnki
Chociaż ta historia została po raz pierwszy opublikowana w latach 40. XIX wieku, wciąż jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Do dziś pamiętamy, jak wielki zły wilk prychał i dmuchał, by zdmuchnąć dom trzech małych świnek, aby móc je w spokoju je zjeść.
Istnieje wiele wartości, które nasze dzieci mogą sobie przyswoić dzięki tej klasycznej opowieści dla dzieci. Na przykład użycie siły fizycznej i siły woli, jeśli chodzi o osiągnięcie wyznaczonego sobie celu.
Ponadto ta baśń podkreśla znaczenie współpracy i pracy zespołowej w ułatwianiu sobie realizacji trudnych zadań.
Księżniczka na ziarnku grochu
„Księżniczka na ziarnku grochu” to klasyczna bajka napisana przez Hansa Christiana Andersena. Historia dostarcza nam jednej z najważniejszych lekcji w życiu. Otóż ocenianie po pozorach może okazać się złudne.
Najwyraźniej jest to coś, czego jedna z bohaterek tej opowieści dla dzieci, czyli królowa nie potrafi zrozumieć. Księżniczka o godnym ubolewania defekcie urody przybywa na zamek, w którym mieszka ta właśnie królowa i jej syn. Książę szuka dla siebie kobiety, którą zamierza pojąć za żonę, ale królowa odrzuca od razu kandydatkę cechującą się urodą niegodną jej zdaniem księżniczki.
Małe ziarenko groszku okaże się być kluczem do zmiany opinii królowej. Księżniczka udowadnia, że pomimo obecności 20 materacy na łóżku potrafi wykryć obecność grochu w ramie łóżka. Dopiero wtedy królowa ją akceptuje, ponieważ tylko prawdziwe księżniczki mają aż tak delikatną skórę.
Złotowłosa i trzy niedźwiadki
Ta XIX-wieczna bajka pochodząca z Wysp Brytyjskich jest jedną z najlepszych klasycznych opowieści dla dzieci. Uczy ona dzieci wartości w postaci szacunku dla innych i ich prywatności.
Główną postacią jest mała dziewczynka ze złotymi włosami, która bez pozwolenia wchodzi do domu rodziny niedźwiedzi. Zjada ich zapasy, korzysta z mebli, a nawet śpi w ich łóżkach.
Jak można się spodziewać, rodzina niedźwiedzi wraca do domu, aby odkryć małą dziewczynkę śpiącą w ich domu. Przerażona Złotowłosa wyskakuje z łóżka i jak najszybciej ucieka z tego domu w głąb lasu.
Mleczarka i jej wiaderko to ostatni przykład wspaniałej opowieści dla dzieci
Ta prosta opowieść będąca jedną ze zbioru bajek Ezopa, opisuje nam spacer mleczarki do miasta. W trakcie drogi wyobraźnia młodej kobiety pozwala jej snuć marzenia o tym, co będzie w stanie zrobić ze wszystkimi pieniędzmi, które zarobi na tej ogromnej ilości mleka, które ma do sprzedania.
Wszystkie te myśli prowadzą ją do wyobrażenia sobie, że ma coraz więcej pieniędzy. I wszystko toczy się w dobrą stronę, dopóki dziewczynka nagle nie potknie się o wystający kamień, upadnie, a mleko z wiaderka rozleje się wzdłuż drogi. A ponieważ do tej pory nie zwracała ona uwagi na to, dokąd zmierza, nie ma teraz już możliwości zarobienia żadnych pieniędzy.
Historia ta przypomina dzieciom, że muszą pamiętać o tym, aby „nie liczyć kurczaków przed wykluciem się”. Powinniśmy uważać, aby nie być zbyt chciwym lub wzniosłym w odniesieniu do rzeczy, których nie mamy lub nie chcemy uzyskać. Czasami zbytnie skupianie się na naszych ambicjach może w rzeczywistości przynieść efekt przeciwny do zamierzonego.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Ruz, R. P., & Buñuel, P. S. L. (2014). Los cuentos populares/tradicionales en educación infantil. Una propuesta a través del juego. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (2), 32-47. http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/e-moti-on/article/view/2375/0
- Marín-Díaz, V., & Sánchez-Cuenca, C. (2015). Formación en valores y cuentos tradicionales en la etapa de educación infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2). http://158.69.118.180/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1990
- Paz, C. E. S., & Edy, C. (2005). El cuento infantil: una experiencia de lenguaje integral. Revista electrónica de la red de investigación educativa, 1(2). http://revista.iered.org/v1n2/pdf/csandoval.pdf