Nauka mowy - jak pomóc dziecku w praktyczny sposób

Nauka mowy - jak pomóc dziecku w praktyczny sposób

Ostatnia aktualizacja: 04 maja, 2018

Nauka mowy nierozłącznie związana jest z rozwojem dziecka. Przez pierwsze kilka miesięcy życia dziecka, kiedy nie potrafią mówić, płacz zastępuje wszelkie inne formy ekspresji. Nauka mowy sprawia stanowi zatem klucz do dalszego rozwoju intelektu dziecka.

Dzięki wiedzy zawartej w tym artykule przyspieszysz rozwój intelektualny dziecka i pomożesz mu nauczyć się mówić. Pobudzenie naszych dzieci do nauki mówienia jest względnie proste, ale nie wszyscy wiedzą o ćwiczeniach, które możemy wykonywać w domu, aby im pomóc.

W tym miejscu zajmiemy się przydatnym ćwiczeniom, które przybliżą dzieci do momentu, w którym zaczną mówić słowa, które są zalecane dla dzieci w wieku od sześciu do trzydziestu sześciu miesięcy.

Nauka mowy – praktyczne ćwiczenia

Nauka mówienia. Jak ją przyspieszyć? To pytanie, na które wielu ludzi próbowało odpowiedzieć. Rodzice i specjaliści, pedagodzy i nauczyciele angażują się w pomoc dzieciom, próbując nauczyć je poprawnego mówienia.  Aby zachęcić do tego dziecko, dobrze jest mieć podstawową wiedzę na temat czynności niezbędnych do nabycia języka. Są one wystarczająco proste do wdrożenia w domu. W tym artykule podzielimy się kilkoma najprostszymi ćwiczeniami, aby osiągnąć ten sentymentalny, ale bardzo ważny kamień milowy.

Dziecko uczy się mówić

1. Ćwiczenie: czytanie bajek

Historie dla dzieci są łatwe do zrozumienia i stymulują ich zdolności emocjonalne. Wybierz historie, które są odpowiednie dla ich grupy wiekowej. Aby rozwinąć umiejętność mówienia dziecka podczas czytania opowiadań, możesz poprosić o wskazanie obiektu w książce. Twoje dziecko przyzwyczai się do tego, że opowiadasz historię. W celu urozmaicenia możesz włożyć książkę w jego ręce, aby dziecko mogło ją “czytać”.

2. Ćwiczenie: Teatr lalkowy

To zabawne ćwiczenie sprawia, że dzieci interesują się postaciami i dialogiem. Marionetki i lalki dla dzieci są wspaniałymi nauczycielami. Możesz zachęcić dziecko, aby odezwało się do nich, opisało je lub odpowiedziało na ich pytania. Dzięki temu dziecko szybciej zacznie mówić. Możesz zbudować teatr z przedmiotami i rekwizytami, które działają jak symbole. Pomogą one zainicjować rozmowę. Przebrania i gra aktorska są częścią zabawy.

Dziewczynka z pacynkami na palcach

3. Ćwiczenie: Gry tradycyjne

Gry zawierające piosenkę lub taniec, w którym dziecko wchodzi w interakcję z osobą dorosłą, są przydatne do zachęcania dziecka by zaczęło mówić. Te czynności zwykle towarzyszą rymowankom, frazom i dźwiękom, na które dziecko musi odpowiedzieć, kontynuować lub zatańczyć, w zależności od gry.

4. Ćwiczenie: piosenki dla dzieci

Celem tych piosenek jest nauka mowy. Mają one wyjątkowe cechy, które sprawiają, że najmłodsi nie potrafią się im oprzeć. Piosenki są zatem dobrym sposobem na urozmaicenie nauki. Bogate są w słownictwo przyjazne dzieciom. Są proste i zabawne. Dzieci powinny być zachęcane do częstego ich powtarzania. Na początku sylaba po sylabie, a następnie w dłuższych fragmentach.

5. Ćwiczenie: Obrazy

Aby zacząć przekazywać ten abstrakcyjny kod zwany “znakami lingwistycznymi”, ważne jest, aby dzieci zaczęły łączyć obrazy, które widzą, ze słowami, które je opisują. Możemy zacząć od pokazania im zdjęć, kreskówek i wszelkiego rodzaju obrazków, aby zacząć przekazywać im semantyczną i dialektyczną informację związaną z każdym z nich. Dziecko może opisać, co widzi na obrazkach, aby zacząć tworzyć nowe koncepcje i przyswajać sobie nowe słownictwo.

Nauka mowy – kiedy zacząć?

Zwykle maluchy zaczynają okazywać oznaki zrozumienia słów od około szóstego miesiąca życia. Uśmiechają się, zwracają uwagę podczas mówienia i wykonują swoje pierwsze wokalizacje. W tym wieku dobrym pomysłem jest rozpoczęcie odpowiednich ćwiczeń ułatwiających zadanie, jakim jest nauka mowy.

W wieku od dziewięciu do osiemnastu miesięcy dziecko będzie mogło odpowiedzieć w większej liczbie sylab. Będzie wskazywać na to, czego chce, wyrażać akceptację lub odrzucenie, i znać nazwy wielu różnych rzeczy i ludzi. Zaczną też używać gestów o konkretnych znaczeniach.

Od drugiego roku będą mówić używając pełnych słów aby pokazać, że znają ich znaczenie. Jest to moment na skorzystanie z ćwiczeń mających na celu zachęcenie dzieci do mówienia. W wieku trzydziestu sześciu miesięcy dzieci będą mogły brać udział we wszystkich opisanych powyżej ćwiczeniach. Nie powinny one im sprawiać trudności. Jeśli tak nie jest, najlepiej skonsultować się ze specjalistą.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.



Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.