Co to są płynne relacje u nastolatków i na czym polegają?
Dla ludzi relacje społeczne mają fundamentalne znaczenie. Więzi międzyludzkie są niezbędne do utrzymania dobrego zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Jednak zglobalizowane społeczeństwa, w których żyjemy, drastycznie zmieniły sposób, w jaki odnosimy się do siebie. Młodzi ludzie to ci, na których te zmiany wpływają najbardziej. Płynne relacje u nastolatków stały się codziennością.
Okres dojrzewania to czas wielkich przemian społecznych. Relacje rodzinne tracą na znaczeniu i pewne rutyny, takie jak odwiedzanie ciotek, wujków, kuzynów czy dziadków, znikają. W ich miejsce w centrum uwagi znajduje się grupa rówieśnicza i zaczynają się pojawiać pierwsze romantyczne związki.
Te wczesne doświadczenia mogą głęboko naznaczyć nastolatków i przyczynić się do budowania ich tożsamości, przekonań i oczekiwań. Dlatego ważne jest, aby zapewnić im niezbędne narzędzia, aby te doświadczenia były jak najbardziej pozytywne.
Czym są płynne relacje?
To socjolog Zygmunt Bauman ukuł termin “płynne relacje” w odniesieniu do ulotnych, powierzchownych i kruchych więzi międzyludzkich. Są to relacje oparte na samolubnym pragnieniu wypełnienia emocjonalnej pustki. Co więcej, kończą się strachem przed zaangażowaniem i zranieniem przez drugą osobę.
Dlatego ten rodzaj związku charakteryzuje się tym, że jest tymczasowy, mało empatyczny i pozbawiony zaangażowania.
Celem tych relacji jest wolność i niezależność. Czyli dwa aspekty, z których nie chce się rezygnować, aby nawiązać trwałe połączenie z drugim człowiekiem. W płynnych związkach ludzie pozostają w naszym życiu przez określony czas, ale ich czas trwania jest efemeryczny, a projekcja na przyszłość nie istnieje.
Dlaczego płynne związki występują u nastolatków?
Relacje osobiste w okresie dojrzewania zawsze charakteryzowały się tym, że były krótkie i zmienne, ponieważ wiąże się to z chwiejnością emocjonalną i impulsywnością typową dla tego etapu rozwoju. Młodzież nie jest jeszcze dorosła i dlatego nie można oczekiwać, że będzie działać z pełną dojrzałością.
Ale poza tym istnieją inne czynniki, które sprzyjają pojawieniu się płynnych relacji.
Zmieniający się i niepewny kontekst
W poprzednich pokoleniach ludzie często pozostawali w tej samej pracy przez większość swojego życia zawodowego. Ich środowisko było podobne przez lata. A nawet pozostawali ze swoim partnerem do dorosłości lub na starość.
Dzisiejsi młodzi ludzie stają w obliczu stale zmieniającej się rzeczywistości. Wymaga ona od nich elastyczności i wszechstronności. W tym kontekście zaangażowanie emocjonalne zaczęło być postrzegane jako więzy, obciążenie, które może utrudniać rozwój osobisty i dlatego zwykle należy go unikać.
Portale społecznościowe
Sieci społecznościowe również przyczyniły się do zmiany sposobu, w jaki odnosimy się do siebie nawzajem. I sposobu, w jaki postrzegamy relacje. Jesteśmy przyzwyczajeni do natychmiastowości i nieskończonych możliwości za jednym kliknięciem. A empatia i emocjonalna odpowiedzialność w związkach zostały utracone.
Nastolatki przyzwyczaiły się do angażowania się w wirtualne relacje, w których na porządku dziennym są praktyki takie jak ghosting (które nie miałyby miejsca w żadnym innym kontekście).
Globalizacja
Ogólnie rzecz biorąc, globalizacja doprowadziła do postrzegania relacji jako kolejnego produktu konsumenckiego. Czegoś, do czego można łatwo uzyskać dostęp, cieszyć się bez wysiłku, a także odrzucić lub wymienić przy najmniejszej trudności lub niepowodzeniu.
Konsekwencje powierzchownych połączeń
Płynne relacje u nastolatków mogą powodować szkody emocjonalne. Po pierwsze dlatego, że mogą sprawić, że młodzi ludzie będą postrzegać siebie jako zastępczych i bezwartościowych.
Po drugie dlatego, że psychologiczne następstwa tych pierwszych doświadczeń mogą warunkować sposób, w jaki młodzi ludzie odnoszą się do siebie w przyszłości. Zwiększając w ten sposób ich lęk przed zaangażowaniem i intymnością emocjonalną.
Ale przede wszystkim dlatego, że pozbawiają je możliwości cieszenia się głębokimi i znaczącymi więzami, których potrzebują wszyscy ludzie. Tymi, które dają nam poczucie przynależności i zakorzenienia z osobami, co do których wiemy, że możemy się do nich zwrócić w razie potrzeby.
Nie da się zmienić rzeczywistości czasów, w których żyje nasza młodzież. Jednak podnoszenie ich samooceny i edukowanie ich w zakresie wartości w domu może pomóc zapobiec konsekwencjom.
Rozmowa z nimi o tym, jak ważne jest budowanie znaczących relacji i przedkładanie współzależności nad niezależność, może zapobiec lękowi przed emocjonalną intymnością, która podtrzymuje płynne relacje.
Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.
- Bauman, Z. (2012). Amor líquido: acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Fondo de cultura económica.
- Linne, J., & Basile, D. (2013). La discoteca virtual. Búsqueda de pareja en adolescentes de sectores populares a través de Facebook. Razón y palabra, 18(85). https://www.redalyc.org/pdf/1995/199531506029.pdf