Metoda Montessori w domu - na pewno szybko ją pokochasz!

Metoda Montessori w domu - na pewno szybko ją pokochasz!
María Alejandra Castro Arbeláez

Napisane i zweryfikowane przez psycholog María Alejandra Castro Arbeláez.

Ostatnia aktualizacja: 20 sierpnia, 2018

Metoda Montessori to złoty standard w opiece nad dziećmi i ich edukacji. Jej cel jest prosty: zapewnić warunki sprzyjające niezależności i zrównoważonemu rozwojowi u dzieci. Wierzcie lub nie, jest to coś, co można zrobić w domu. Metoda Montessori to doświadczenie, które z pewnością wzbogaca. Jednak są pewne rzeczy, które należy wziąć pod uwagę przed próbą zastosowania tej metody w domu.

Metoda Montessori w domu

Będziesz potrzebować wiedzy na temat tej metody, a także materiałów specjalnych. Pomoże to zapewnić, że Twoje dzieci będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał w domu, w szkole i w każdym innym środowisku.

Pedagogika Montessori była zarówno krytykowana jak i chwalona. To unikalne podejście ma na celu zachęcenie dzieci, aby czuły się kompetentne. Nie chodzi o to, by pozwolić im robić co chcą. W rzeczywistości opiekowanie się dziećmi w oparciu metodę Montessori jest bardzo wymagające dla rodziców.

Zgodnie z nią rodzice są przewodnikami; codziennymi architektami odkryć dokonywanych przez dziecko. Jeśli zdecydujesz się zastosować tę strategię w domu, zdasz sobie sprawę z tego, jak wielki ma ona potencjał. Będziesz wychowywać dzieci, które są bardziej autonomiczne, kreatywne i szczęśliwsze. Zobaczmy teraz na czym to polega!

Metoda Montessori – na czym polega?

Zanim wyjaśnimy, jak zastosować metodę Montessori w domu, najpierw powinieneś przejść przez podstawowy zarys tego pedagogicznego podejścia. Przede wszystkim musisz zrozumieć cele tej metody.

Metoda Montessori zastosowana podczas zabawy

Umysł dziecka ma ogromny potencjał

  • Dzieci uczą się codziennie, często nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Im więcej bodźców, możliwości uczenia się i doświadczeń, na jakie są narażone, tym większy będzie ich potencjał.
  • Każde dziecko uczy się we własnym tempie i musimy to uszanować.
  • Najlepszym sposobem, aby dziecko czerpało ze wszystkiego naukę jest radość. Jeśli Twoje dziecko czuje się szczęśliwe, szanowane, bezpieczne i dobrze wychowane, będzie ono gotowe do zapamiętania wszystkiego, co dzieje się wokół niego.

Czułe okresy

  • Czułe okresy to etapy, w których dzieci mogą łatwo zdobyć nową umiejętność. Zasadniczo występują w wieku od 0 do 3 lat, od 4 do 6 lat i od 7 do 9 lat.
  • Są to najlepsze czasy dla dzieci, aby nauczyć się chodzić, rozmawiać, nawiązywać relacje z innymi, być niezależnymi i nie tylko.

Odpowiednie środowisko

  • Metoda Montessori wymaga środowiska zorganizowanego na wysokim poziomie. Zastosowane materiały i przestrzenie powinny zachęcać do samodzielnego uczenia się, odkrywania i rozwoju.
  • Przestrzenie do nauki powinny zapewniać możliwości rozwoju zdolności społecznych, emocjonalnych i intelektualnych.

Rola dorosłych

  • Dorośli odgrywają istotną rolę w filozofii Montessori. Powinni oni zapewnić dziecku miłość, szacunek i bezpieczeństwo, przy tym czule zachęcając je do odkrywania otaczającego ich świata.
  • Jako dorośli jesteśmy obserwatorami, ale musimy też być magikami. Pomagamy dziecku w łączeniu się ze środowiskiem, wzmacniając je w fizycznym, emocjonalnym i intelektualnym rozwoju.
Meble dziecięce

Strategie stosowania w domu metody Montessori

Pierwsza rzecz, o której należy pamiętać: dzieci powinny czuć, że są częścią rodziny. Oznacza to, że maluchy powinny mieć własną rolę do odegrania we wszystkich zajęciach w domu. Wiemy, że może to zabrzmieć dziwnie, ale aby wychować zdolne, niezależne dzieci, nie ma nic lepszego niż dawanie odpowiedzialnych zadań. Nie obawiaj się więc uwzględnić ich w każdej domowej czynności. Jak możesz to zrobić?

Dzieci bawiące się w odkrywców

Meble przeznaczone specjalnie dla dzieci

  • Meble powinny być wykonane specjalnie dla nich. Na przykład mała komoda lub zestaw półek pomoże im uporządkować ubrania i zabawki.
  • Stolik i krzesło w odpowiednim rozmiarze pozwolą im być blisko Ciebie podczas czytania lub gotowania posiłku.

Znaczenie struktury i bodźców

Dobrze zorganizowany dom z dużą ilością rzeczy stymulujących rozwój pomoże dzieciom w jak najlepszym korzystaniu z informacji.

  • Dzieci powinny zrozumieć, że tych zasad nie da się złamać. Ich pokój powinien być czysty, a zabawki powinny zostać schowane. Ubrania idą do szafy, a nie na podłogę.
  • Dom z rzeczami stymulującymi rozwój dzieci to doskonała przestrzeń do nauki każdego dnia. Bardzo dobrym pomysłem jest posiadanie ogrodu, w którym mogą zasadzić nasiona i zobaczyć jak rosną kwiaty.
  • Upewnij się, że ma zapewniony kącik do rysowania i malowania, kącik do gier i miejsce, w którym mogą gotować z mamą i tatą. Niech Twoje dziecko pomoże Ci zrobić ciasto lub przygotować sałatkę, oczywiście dbając o zachowanie ostrożności.

Najlepsze gry do zabawy w domu

  • Najlepsze gry to te, które są związane z prawdziwym życiem. Budowanie, dotykanie, wąchanie, odczuwanie, tworzenie… są to codzienne zadania, których dzieci powinny doświadczyć.
  • Metoda Montessori zaleca zabawę z lalkami. Mogą one pomóc dzieciom w nauce nawiązywania kontaktów i komunikacji z ludźmi.
Dziecko, które gotuje

Skrzynia ze skarbami

To pomysł, który jest zabawny i praktyczny. W swoim salonie warto mieć “skrzynię ze skarbami” dziecka. Może to być drewniane lub kartonowe pudełko.

  • Codziennie umieszczaj coś nowego, aby Twój maluch mógł to odkryć i poznać zastosowanie tego przedmiotu.
  • Zawsze wybieraj obiekty w jasnych kolorach, które są stymulujące.
  • Unikaj plastikowych przedmiotów. Wybierz drewno, tkaniny lub inne alternatywy.
  • Kolejną sugestią jest dodanie jedzenia, aby Twoje dziecko mogło spróbować nowych smaków. Jeśli uczą się czytać, możesz umieścić czułe notatki, aby pobudzić u niego proces czytania.

Niezależnie od tego, czy jesteś zwolenniczką metody Montessori, jesteśmy pewni, że te wskazówki mogą Ci pomóc w wychowaniu dziecka.


Wszystkie cytowane źródła zostały gruntownie przeanalizowane przez nasz zespół w celu zapewnienia ich jakości, wiarygodności, aktualności i ważności. Bibliografia tego artykułu została uznana za wiarygodną i dokładną pod względem naukowym lub akademickim.


  • Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
  • Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
  • Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
  • Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
  • Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
  • Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
  • Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.

Ten tekst jest oferowany wyłącznie w celach informacyjnych i nie zastępuje konsultacji z profesjonalistą. W przypadku wątpliwości skonsultuj się ze swoim specjalistą.